بهشت، پاداش زائران با معرفت امام رضا(ع) ‌

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، آیتالله سید"احمد علمالهدی" در ویژه برنامه بصیرت عاشورایی در مشهد، افزود: قصد مأمون این بود که حضرت رضا(ع) را خلیفه و خود را جانشین ایشان معرفی کند تا با گره خوردن خلافت و امامت پس از قتل ایشان علاوه بر خلافت، امامت جامعه را نیز در دست داشته باشد.

وی ادامه داد: دوران امامت امام هشتم(ع) یکی از پیچیده‌ترین زمان‌های تاریخ اجتماعی سیاسی شیعه ائمه اطهار(علیهم السلام) است، چون مأمون در این دوره به دنبال براندازی تاکتیک مرامی و سیاسی امام رضا(ع) برآمده بود.

امام جمعه مشهد با اشاره به سختی‌های شرایط اجتماعی - سیاسی دوران امامت امام رضا(ع)، تأکید کرد: مبارزه با دستگاه حکومت و مقابله با فتنه‌های تزویر مأمون برای براندازی جریان امامت دو جبهه‎ای بود که امام هشتم(ع) در آن به مبارزه با دستگاه حکومت عباسی پرداختند.

وی اضافه کرد: با شرایطی که پس از امام رضا(ع) به وجود آمد، شیعه دیگر به شاخه‎های چندگانه منشعب نشد بلکه روز به روز تقویت و ریشه‌های آن پایدارتر شد.

آیت‌الله علم الهدی با تبیین سیاست‌ورزی‌های حکومت بنی‌عباس، ادامه داد: بنی‌عباس در دوران حکومت خود علاوه بر دنیای مردم، نسبت به دین آنان نیز دست‌اندازی می‌کرد. آنان به دنبال استخدام مبانی دینی در راستای اهداف حکومتی خود بودند.

وی تشریح کرد: استخدام مبانی دین و تحریف ارزش‎های الهی در جهت تثبیت قدرت‎ها و حکومت‎ها زیان شدیدتری را به نسبت حکومت بنی امیه به جامعه اسلامی وارد می‌ساخت. انحرافی در دست انجام بود که نسل بشر را در طول قرن‎ها، زمان‌ها و آینده انسانی تحت تأثیر قرار می‌داد.

امام جمعه مشهد، گفت: در زیارت امام هشتم(ع) آمده است که هر کس با معرفت به زیارت ایشان نایل شود بهشت الهی نصیب او می‌شود. قید عرفان به حق امام(ع) شرط لازم در پذیرش زیارت است.

وی توضیح داد: ارزشمندترین توسلات به حضرت ثامن الحجج(ع) زیارت با شناخت مقام ایشان به عنوان رهبری واجب الاطاعت است. شناختی که در عرصه توسل حضرت حائز اهمیت است، شناخت ابعاد مجاهدتهای آن حضرت است