افکار

- دو اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردمی با نظارت مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور به عنوان مهم‌ترین متولیان فعالیت‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با استفاده و بهره‌مندی از توان و ظرفیت‌های مردمی قریب به چند سال است که آغاز به فعالیت کرده‌اند که البته هر کدام از این اتحادیه‌ها با نظارتی جداگانه از جانب سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد هدایت و حمایت شده‌اند.

اما همواره در طی این سال اما و اگر‌هایی از جانب برخی از اعضای جامعه قرآنی و اساتید در رابطه با وجود یک متولی در زمینه فعالیت‌ها قرآنی وجود داشته و دارد که در پس از اما و اگر‌ها طرح ادغام این اتحادیه بارها مطرح شد تا اینکه سرانجام در یک ماهه گذشته با پیگیری بیشتری به روند خود ادامه داده است.

طرح ادغام اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی با موافقت رؤسای این دو مجموعه و در سطح وسیع‌تری رئیس سازمان تبلیغات، وزیر ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیری قرار گرفته است که شاید تا پایان آن راهی باقی نمانده است.

جزئیات بیشتر این طرح و اینکه ناظر نهایی اتحادیه مدغم که خواهد بود، مطالبی است که در گفت وگو با محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور به آن پرداخته شده است.


محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با جزئیات طرح ادغام دو اتحادیه تشکل‌های قرآنی و اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی گفت: در ۵ سال گذشته تقریبا مجموعه دستگاه‌های دولتی متوجه این امر شدند که برای انجام کارهای قرآنی باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد و از این توان بالفعل و بالقوه مردمی بهره‌مند شد.

وی افزود: اقدامات مناسبی از این برنامه‌های قرآنی ایجاد شد، گاه در قالب مؤسسات فرهنگی و هنری و گاه در قالب مؤسسات قرآنی و گاه در عناوین دیگری تحت عنوان خانه‌های قرآن روستایی و شهری.

قریب ۶ هزار تشکل قرآنی فعال در عرصه برنامه‌های قرآنی وجود دارد

انجم‌شعاع ادامه داد: امروز تقریبا قریب ۶ هزار تشکل قرآنی فعال در عرصه برنامه‌های قرآنی وجود دارد که برای ساماندهی این مجموعه عظیم قرآنی دو دستگاه بزرگ قرآنی کشور یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در دو مجموعه هماهنگ‌کننده، این مؤسسات قرآنی را هدایت می‌کنند.

وی تصریح کرد: تشکیل و راه‌اندازی و حمایت از مؤسسات ابتدا توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور سپس اتحادیه تشکل‌های قرآنی مردمی بود که در حقیقت می‌توان گفت این مجموعه‌ی دارای قدمت قبلی با رأی مردم و گام‌های مردمی شکل گرفت قبل از آنکه ساماندهی توسط وزارت ارشاد اسلامی انجام گیرد.

انجم‌شعاع بیان کرد: این دو مجموعه یکی با قدمت بیشتر و یکی با قدمت سه سال در عرصه فعالیت‌های قرآنی فعال بوده‌اند، از ابتدای تشکیل این موضوع، اعضا در اتحادیه تشکل‌های قرآنی علاقه‌مند بودند و اهتمام داشتند به این امر که ادغامی میان این دو مجموعه صورت پذیرد و در حقیقت در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور تنها یک اتحادیه اثرگذار و نقش‌آفرین باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور در ادامه تصریح کرد: در هیئت مدیره‌های دوره‌های قبل این موضوع مطرح شد که به دلایلی این مورد رقم نخورد و یا آنکه هیئت مدیره و یا آنکه در عرصه مجمع‌های عمومی به تصویب جدی نرسید.

ناظر این اتحادیه مدغم که خواهد بود؟

وی اظهار کرد: از سویی بسیاری از موانع جدی شکل‌گیری این اتحادیه مدغم سؤالات و ابهاماتی در رابطه با این مسأله بود که ناظر این اتحادیه مدغم که خواهد بود؟ و به طریق اولی قبل از اینکه ناظر تعیین شود، مجوز فعالیت این اتحادیه مدغم را چه مجموعه‌ای صادر خواهد کرد؟!

محمد انجم‌شعاع:
امروز تقریبا قریب ۶ هزار تشکل قرآنی فعال در عرصه برنامه‌های قرآنی وجود دارد که برای ساماندهی این مجموعه عظیم قرآنی دو دستگاه بزرگ قرآنی کشور یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در دو مجموعه هماهنگ‌کننده، این مؤسسات قرآنی را هدایت می‌کنند.

انجم‌شعاع یادآور شد: خوشبختانه این موضوع در جلسات مختلف مطرح شد و به طور قطع ما بر این باور بودیم که دو مجموعه اثرگذار موجود یعنی سازمان دارالقرآن و مرکز توسعه که الان معاونت قرآن و عترت ارشاد هستند، ذی‌حق و ذی‌نفع هستند و محق‌اند در اینکه بر آن اتحادیه مدغم نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: اما به طور طبیعی در جایی که دو مجموعه قرار است نظارت کنند، احتمالا نکاتی در اثناء این نظارت پیش می‌آمد که یک مرضی‌الطرفینی بر این مجموعه نظارتی دخالت می‌کرد که منجر به یک نگاه متفاوتی در عرصه نظارت بر اتحادیه مدغم منجر نشود.

ناظراتحادیه مدغم؛ ترکیبی از این دو مجموعه به اضافه نماینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی

انجم‌شعاع تأکید کرد: خوشبختانه با پیشنهادی که توسط اعضای اتحادیه تشکل‌ها و اتحادیه مؤسسات در هیئت مدیره مطرح شد، هم از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم از جانب سازمان تبلیغات پذیرفته شد که در قالب تفاهم‌نامه‌ای که به توافق برسد، ناظر سوم بر اتحادیه مدغم ترکیبی از این دو مجموعه به اضافه نماینده شورای توسعه و یا شخص دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی یادآور شد: پیشنهاد و موضوعی که مورد توافق اولیه بود در جلساتی که خدمت وزیر ارشاد اسلامی، قائم مقام وزیر ارشاد در امور قرآنی، رئیس سازمان تبلیغات و رئیس سازمان دارالقرآن داشتیم، تقریبا منهای جزئیاتی که به جلسات کارشناسی و آئین‌نامه باز می‌گردد، مورد تائید این افراد واقع شد و این افراد اصرار بر این داشتند که این کار که قطعا موجب خوشحالی جامعه قرآنی خواهد شد، به زودی زود رقم بخورد.

محمد انجم‌شعاع:
از سویی بسیاری از موانع جدی شکل‌گیری این اتحادیه مدغم سؤالات و ابهاماتی در رابطه با این مسأله بود که ناظر این اتحادیه مدغم که خواهد بود؟ و به طریق اولی قبل از اینکه ناظر تعیین شود، مجوز فعالیت این اتحادیه مدغم را چه مجموعه‌ای صادر خواهد کرد؟!

وی در رابطه با آغاز این پیشنهاد و جلسات طی‌شده در رابطه با این قضیه تا کنون ادامه داد: پیشنهاد این قضیه قریب یک ماه است که مطرح و تصویب شده است و در جلسات حضوری که با حضور حجت‌الاسلام خاموشی و مسئولان وزارت ارشاد برگزار شده، مورد تائید قرار گرفته و بر اصل موضوع صحه گذاشته‌اند، آن ابهامی هم که در بحثنظارت و صدور مجوز فعالیت مجموعه مدغم وجود داشت نیز کاملا مرتفع شده است.

مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور در پايان خاطرنشان كرد: ما در اتحاديه مؤسسات قرآنی ـ مردمی كشور اعلام آمادگی میكنيم كه اين كار ارزشمند با يك شتاب مناسبی انجام گيرد تا ما بتوانيم با تمام توان اين دو مجموعه را در خدمت اتحاديه قرار دهيم و از موازیكاری در آينده پرهيز جدی داشته باشيم.