زشت‌ترین تلافی‌ها چیست؟

به گزارش افکارنیوز، ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید: " از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو " واقعا چقدر به این سخن توجه می‌کنیم؟ زیرا به فرموده کلام وحی: " هر کس یک ذره کار نیک انجام دهد(پاداش) آن را(خیر) بیند و هر کس اندکی بدی کند(کیفر) آن را(بدی) بیند ".

همه ما این جمله را بارها شنیده‌ایم " آنکه تخم نیکی بکارد محصول آن را نیکی برداشت خواهد کرد و کسی که بدی بکارد پشیمانی برچیند؛ یا به عبارتی هر کس آن برچیند که بکارد.

این مساله در احادیثو روایات معصومین(ع) نیز جزء یکی از نکات اخلاقی مهم برشمرده شده و بر توجه به آن در اعمال و رفتار و حتی در فکر و ذهن انسان‌ها تاکید شده است و گرنه هرکس مکافات کار خود را چه خوب باشد و چه بد در این دنیا یا دنیای دیگر خواهد دید.

امام علی(ع) درباره این که تلافی و مکافات روزگار چگونه است؟ فرمودند: " هر که برای برادرش چاهی کَند، خود در آن افتد و هر که پرده(حرمت) دیگری را بدرد، عیب‌های درون خانه او برملا شود۱ ".

آن حضرت همچنین می‌فرمایند: " هر که عیب‌جویی کند، عیب‌جویی شود و هر که ناسزا گوید، پاسخ(ناسزا) شنود و هر که درخت‌های تقوا بنشاند، میوه‏‌های آرزوها را بچیند۲ ".

مولای متقیان در جایی دیگر می‌فرمایند: " از هر دست بدهی، با همان دست پس می‏‌گیری۳ ".

امام صادق(ع) نیز در حدیثی توصیه می‌فرمایند: " با پدرانتان خوشرفتاری کنید، تا فرزندانتان با شما خوشرفتاری کنند و نسبت به زنان مردم عفّت ورزید، تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند۴ ".

امام علی(ع) همچنین درباره این که زشت‌ترین تلافی‌ها چیست، فرمودند: " زشت‏‌ترین تلافی، پاداش دادن(نیکی) با بدی است۵ ".

منابع:

۱ - تحف العقول: ۸۸ منتخب میزان الحکمة: ۴۹۴

۲ - کشف الغمّه: ۳ / ۱۳۶ منتخب میزان الحکمة: ۴۹۴

۳ - غرر الحکم: ۷۲۰۸ منتخب میزان الحکمة: ۴۹۴

۴ - تحف العقول: ۳۵۹ منتخب میزان الحکمة: ۴۹۴

۵- بحارالأنوار: ۷۸ / ۵۳ / ۸۵ منتخب میزان الحکمة: ۴۹۴