وجه تسمیه لقب «ثارالله» امام حسین(ع)

به گزارش افکارنیوز،در فرهنگ شیعه نهضت امام حسین(ع) و خون به ناحق‌ریخته ایشان، به عنوان نماد عزت، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی شناخته می‌شود و این مفهوم در طول تاریخ با هویت شیعه پیوند خورده‌است. «ثارالله» از القاب امام حسین(ع) است که در زیارت‌هایی چون ‌زیارت عاشورا، زیارت مخصوص امام حسین(ع) ‏ در اول رجب و نیمه رجب ‏و ماه شعبان و زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه بدان تصریح و تفاسیر و معانی بسیاری از سوی متفکران و محققان در شرح آن بیان شده است. زیارت وارثاز دیگر منابعی است که به این لقب کرده است: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورُ…».

به بهانه سوم ماه مبارک شعبان، سالروز ولادت حضرت سیدالشهداء خبرنگار تسنیم، در گفت‌وگوی کوتاهی تفسیر و معنای لقب «ثارالله» و چرایی ملقب شدن امام حسین(ع) به این عنوان را از آیت‌الله ضیاءآبادی، از اساتید برجسته اخلاق و تفسیر تهران جویا شده است.

آیت‌الله ضیا‌آبادی گفت: ثار به معنی خون است و «ثارالله» هم یعنی خون خدا. این لقبی است که امام حسین(ع) را خون خدا می‌داند.

وی در خصوص وجه تسمیه این لقب به امام حسین(ع) تصریح کرد: به خانه کعبه «بیت‌الله» می‌گویند، در حالی که خدا خانه ندارد، اما چون به امر خدا بنا شده و منتسب به خداست، «بیت‌الله»(خانه خدا) است.

این استاد برجسته اخلاق ادامه داد: امام حسین(ع) هم به امر خدا خون داده و خون این امام عزیز در راه خدا استفاده شده و از همین روی خون ایشان هم منتسب به خداست و «ثار الله»(خون خدا) است.

وی همچنین درباره ادله نقلی درباره این لقب امام حسین(ع) تصریح کرد: وقتی که زیارت وارث این لقب را برای این امام به کار برده است، کفایت میکند و دیگر نیازی به ادله دیگر نیست؛ هر چند که در مواضع بسیار دیگری به این لقب تصریح شده است.