«دوری از غیبت» محبت انسان را در عالم جاری می‌کند

به گزارش افکارنیوز،آیت‌الله محمدعلی جاودان در تازه‌ترین درس اخلاق خود با اشاره به آیه ۳۲ سوره مبارکه یاسین مبنی بر «وَإِن کُلٌّ لَّمَّا جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ» گفت: «وَإِن کُلٌّ» یعنی تک تک افراد. انسان‌ در قیامت، منفرد می‌شود و دیگر دستِ جمعی نیست.

وی اظهار داشت: بزرگترین حادثه روز قیامت حضور انسان‌ها نزد خداوند است و بر اساس آیات الهی، همه انسان‌ها بدون استثنا گردآوری خواهند شد و در قیامت نزد پروردگار عالمیان حاضر می‌شوند؛ «وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ» وقتی در صور دمیده می‌شود، ناگهان همگان از قبرها بیرون می‌آیند و با سرعت به نزد ربشان می‌روند.

این استاد اخلاق تصریح کرد: دمیده شدن در صور یک صیحه بیش نیست، یک مرتبه و ناگهانی همه شان نزد ما حاضر می‌شوند؛ إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ. همچنین خدایی که در اسلام توصیف می‌شود فوق ما لا یتناهی بما لا یتناهی است و مواجه یک موجود کوچک یعنی انسان با خدای بی نهایت، امری بسیار عظیم است.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ملاقات با ذات مقدس پروردگار برای هیچ کس وجود ندارد، عنوان کرد: البته ما می‌توانیم به صفات ذاتی حق مانند علم و قدرت که عین ذات حق هستند، دست یابیم. اما آنچه که روز قیامت در مقابل آن حاضر می‌شویم صفات فعلی حق است؛ بدین معنا که یکی با خدای منتقم مواجه می‌شود، دیگری با خدا رحیم، یکی با قهر خدا ملاقات می‌کند و یکی با رحمت او.

آیت‌الله جاودان گفت: طبق آیه ۱۶۵ سوره مبارکه «بقره» کسانی هستند که برای خدا همتایانی در دوست داشتن قرار می‌دهند. در حالی که از نشانه‌های ایمان آن است که خدا را از همه کس و همه چیز بیشتر دوست داشته باشی و نشانه این دوست داشتن، گذشت است. چنین کسی حاضر است از همه چیز به خاطر خدا بگذرد. همانند پدر و مادری که به خاطر فرزندشان از وقت، پول، راحتی و همه چیزشان می‌گذرند آیا ما ایمانمان را بر حزب، رفقای کاری، دوستان یا خانواده‌مان ترجیح می‌دهیم یا بالعکس؟

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ما می‌دانیم همه چیز در دست قدرت الهی است اما در مقاطع بسیار، به راحتی این مسئله را فراموش می‌کنیم ولی در آن دنیا انسان واقعیت عالم را مشاهده می‌کند و می بیند که خداوند متعال، گرداننده عالم است و درک می‌کند که رحمت خدا ما را غرق کرده است. اگر مستحق عذاب باشد قهر الهی را نیز می بیند

وی یادآور شد: اگر انسان کاری کند که در همین دنیا این امور را بفهمد ودریابد و همیشه آن را به خاطر داشته باشد، بهشتش از همین دنیا آغاز خواهد شد و تا ابد ادامه می‌یابد.

آیت‌الله جاودان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوران ۲۵۰ ساله امامت ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: این دوران متشکل از دوره‌های متعددی است که هریک از ائمه در این دوران به اندازه خود، مؤثر بوده است، در دوران امامت و فعالیت‌های حضرت سجاد(ع) سران بنی امیه تمام تلاش خود را برای حذف خاندان پیغمبر و منفور شدن آنها در جامعه بسیج کردند و سال‌ها بود که خاندان پیغمبر در شهرهای اسلامی صب و لعن می‌شدند اما حضرت زین العابدین(ع) با رفتار خود این جریان را شکستند و به قدری در میان مسلمانان محبوب بودند که در طواف خانه خدا و استعلام حجر مردمی که برای خلیفه‌زاده راه باز نمی کردند برای ایشان راه باز می‌کردند. قاریان مدینه تا ایشان برای حج حرکت نمی کردند، به سمت مکه حرکت نمی کردند و مردم بعد از اتمام اعمال حج صبر می کردند و تا زمانی که ایشان در شهر بودند کسی از شهر خارج نمی شد.

وی گفت: خوبی، بو دارد و محبت میآورد و اگر کسی خوب باشد مردم خوب و بیغرض و مرض، او را دوست خواهند داشت. در روایات آمده کسی که جداً غیبت نمیکند، خداوند محبت او را در آبهای عالم میریزد و هر کسی که از آن آبها بخورد محبت او بر دلش مینشیند.