کوتاه شدن مدت سفر حج

به گزارش افکارنیوز،وزارت حج و گردشگری عربستان از مسلمانان کشورهای مختلف جهان تقاضا کرد، به‌دلیل اجرای عملیات عمرانی در صحن مسجد و ازدحام‌ زیاد، سفرهای زیارتی خود را حتی‌المقدور به تأخیر بیاندازند. این پیام از طریق شبکه‌ی ماهواره‌یی «القرآن الکریم» وابسته به تلویزیون دولتی عربستان، که به‌طور مستقیم از مسجدالحرام در شهر مکه مستقر است، پخش شد.


غلام‌رضا رضایی در این‌باره با بیان این‌که وزارت حج عربستان چنین درخواستی را رسما به ایران ابلاغ نکرده است، اظهار کرد: البته اگر این اطلاعیه ابلاغ شود، از صمیم قلب از آن استقبال می‌کنیم.


او ادامه داد: سازمان حج ایران، مدت سفر زائران‌اش را با توجه به شرایط پروازهایی که عربستان به ما تحمیل می‌کند، برای ۳۰ تا ۳۵ روز برنامه‌ریزی کرده، در حالی که این مدت زمان برای زائران خیلی سنگین است.


رضایی گفت: اگر قرار باشد مدت سفر زائران در موسم حج تمتع منطبق با شرایط پروازهای کوتاه مدتی که عربستان تعیین می‌کند، کم شود، ما از آن استقبال می‌کنیم، چراکه پیش از این نیز خودمان چنین درخواستی را به عربستان داده بودیم و می‌خواستیم زائران ایرانی دیرتر به حج اعزام شوند و طول مدت سفرشان کمتر شود، چون این موضوع به نفع زائران است؛ ولی عربستان تا کنون به‌دلیل شلوغی پروازها این اجازه را به ما نداده و فعلا هم درخواستی رسمی را مبنی بر این موضوع به ما ابلاغ نکرده است.


او درباره‌ی این‌که آیا اعزام دیرتر زائران به حج تمتع در کاهش هزینه‌ها تأثیر خواهد داشت؟ بیان کرد: اگر امسال این اتفاق رخ دهد، در هزینه‌ها اثری نخواهد داشت، چون هتل‌ها را بر مبنای برنامه‌ی قبلی، رزرو کرده‌ایم و پول آن هم پرداخت شده است و دیگر امکان تغییر در برنامه نیست.


معاون حج و عمره‌ی سازمان حج و زیارت همچنین درباره‌ی این‌که آیا این درخواست عربستان، سهمی از جمعیت زائران ایرانی کم می‌کند، چون وزارت حج این کشور از سایر کشورهای مسلمان خواسته بود در صورت امکان، جمعیت اعزامی خود را کاهش دهند؟ اظهار کرد: با توجه به این‌که این درخواست تا کنون به سازمان حج ایران ابلاغ نشده، پس سهمیه‌ای هم کم نشده است. این خبر را سایت‌های عربستان اعلام کرده‌اند، وگرنه تفاهم‌نامه‌ی حج ایران و عربستان چیز دیگری است.


رضایی درباره‌ی زمان اعزام زائران ایرانی به حج تمتع سال ۹۲، گفت: سازمان حج طبق روال سال‌های قبل، اعزام زائران را از نهم ذی‌القعده(۲۴ شهریورماه) آغاز می‌کند و پایان عملیات پروازها هم چهارم و پنجم ذی‌الحجه(هجدهم یا نوزدهم مهرماه) خواهد بود.