نمونه های معاد در دنیا

سرویس مذهبی افکارنیوز- «ثُمَّ بَعَثناکُم مِن بَعدِ مَوتِکُم لَعَلَّکُم تَشکُرونَ؛ و شما را پس از مردن زنده ساختیم، شاید سپاس گزار شوید.» ۱

می گویند: «بهترین دلیل بر امکان وقوع است.» قرآن از باب اعجاز مواردی از زنده شدن مردگان را ذکر کرده است: کسانی که پس از مردن و از بین رفتن اجسادشان زنده شده اند و مدتی نیز کم یا زیاد زندگی کرده اند و برخی از آنان از چگونگی اوضاع پس از مرگ اطلاع داده و دوباره مرده اند.

مواردی از زنده شدن مردگان در دنیا
۱) در آیه ۵۶ سوره بقره آمده است که در پی لجاجت و بهانه گیری بنی اسرائیل مبنی بر اینکه ما خدا را باید آشکارا و با همین چشم ببینیم تا به او ایمان آوریم، خداوند یکی از مخلوقات خود را به آنان نشان داد و آنان چون تاب دیدن او را نداشتند همگی(گروه هفتاد نفری) مُردند. حضرت موسی علیه السّلام از خدا تقاضا کرد که آنان به دنیا بازگردند و خداوند به آنان حیات جدیدی بخشید. این خود دلیلی است بر اینکه رجعت و معاد محال نیست.

۲) باز در سوره بقره آیه ۷۳ در ادامه داستان گاو بنی اسرائیل آمده است که خداوند فرمان داد:

«فَقُلنَا اضرِبُوهُ بِبَعضِها کَذلِکَ یُحیِ اللهُ المَوتی وَ یُریکُم ایاتِهِ لَعَلَّکُم تَعقِلُونَ؛ پس ما دستور دادیم که پاره ای از اعضای آن گاو را بر بدن کشته بزنند تا ببینند که این گونه خداوند مردگان را زنده خواهد کرد و قدرت کامله خویش را بر شما آشکار خواهد کرد.»

۳) پیامبری که صد سال مُرد و سپس زنده شد. داستان این پیامبر در آیه ۲۵۹ سوره بقره است:

«اَو کَالَّذی مَرَّ عَلی قَریَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلی عُرُوشِها قالَ اَنّی یُحیی هذِهِ اللهُ بَعدَ مَوتِها فَاَماتَهُ اللهُ مِأَهَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ…. یا همانند کسی که از دهکده ای گذر کرد، در حالی که دیوارهای آن به روی سقف ها فروریخته بود. گفت به حیرتم خدا چگونه اینها را پس از مرگ زنده می کند؟ خدا او را صد سال می راند. سپس زنده کرد و به او گفت: چقدر درنگ کردی؟ گفت: یک روز یا بخشی از یک روز. فرمود: نه، بلکه صد سال. نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود، هیچ گونه تغییر نیافته است؛ ولی به الاغ خود نگاه کن. برای اینکه تو را نشانه ای برای مردم قرار دهیم. اکنون به استخوانها نگان کن که چگونه آنها را بر می داریم و به هم پیوند می دهیم و گوشت بر آن می پوشانیم. هنگامی که بر او آشکار شد گفت: می دانم خدا بر هر کاری تواناست.»

۴) مرغانی که به فراخواندن حضرت ابراهیم علیه السّلام زنده شدند. داستان در آیه ۲۶۰ سوره بقره است.

۵) اصحاب که بعد از ۳۰۹ سال زنده شدند. «و لبثوا فی کهفهم ثلاثمائة سنین و ازدادوا تسعاً؛ آنان در غارشان سیصد سال درنگ کردند و نه سال بر آن افزودند.» ۲

خداوند در آیات ۱۳ تا ۲۶ سوره کهف داستان اصحاب کهف را بیان می کند و در آیه ۲۱ می فرماید: «و کذلک اَعثرنا علیهم لیعلموا اَنَّ وعد الله حق و ان الساعة لا ریب فیها؛ و این چنین مردم را متوجه حال آنان کردیم تا بدانند که وعده خداوند حق است و در پایان جهان و قیام قیامت شکی نیست.»

۶) زنده شدن مردگان به دست انسان کاملی به نام عیسی بن مریم مسیح علیه السّلام. آیات ۴۹ سوره آل عمران و ۱۱۰ سوره مائده تصریح به آن دارد.

منبع:
۱. سوره بقره، آیه ۵۶.
۲. سوره کهف، آیه ۲۵.
۳. آیه های زندگی برای بیداری، ص۴۵-۴۶.