نمازها را باید جمع خواند یا در زمان های جدا ادا کرد؟

سرویس مذهبیافکارنیوز-
پرسش: چرا بر خلاف سنّت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله، شیعیان نمازهاى ظهر و عصر را با هم و نمازهاى مغرب و عشا را هم‏زمان مى‏ خوانند؟

پاسخ: نخست آن‏که نماز جزء فروع دین است و در مسائل فرعى بین علماى همه مذاهب اختلافات زیادى است، همانطور که پیشوایان و علماى اربعه اهل سنت با هم اختلاف زیادى در این مسائل دارند.

ثانیاً جمع خواندن نمازهاى ظهر و عصر یا مغرب و عشا، بر خلاف سنّت رسول‏اللَّه صلى الله علیه و آله نمى‏ باشد؛ چون ایشان گاهى این نمازها را جمع و گاهى جداگانه مى‏ خوانده‏ اند. مثلًا در صحیح مسلم در باب «الجمع بین الصلاتین فی الحضر» از ابن عباس نقل شده که گفت: «بدون خوف و ترس و در غیر سفر، رسول خدا صلى الله علیه و آله نمازهاى ظهر و عصر را جمع و نمازهاى مغرب و عشا را جمع ادا مى‏ کردند.» ۱

مجدّداً در همان صحیح مسلم و نیز امام حنبل در جزء اوّل مسند از ابن عباس نقل کرده ‏اند: «با پیامبر خدا صلى الله علیه و آله هشت رکعت نماز ظهر و عصر و هفت رکعت نماز مغرب و عشا را به طور جمع ادا نمودیم.» ۲

بالاخره چندین حدیثاز ابن عباس درباره جمع خواندن نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا نقل شده است. براى مثال: «پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در حال اقامت در مدینه، نه در حال مسافرت، هفت رکعت(نماز مغرب و عشا با هم) و هشت رکعت(نماز ظهر و عصر با هم) نماز گزارد.» ۳احمد حنبل در مسند از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت‏ مى‏ کند که گفت: «پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بدون آن‏که در حالت خوف و ترس، یا در حال سفر باشد نماز ظهر و عصر را جمع خواند.» ۴ در جایى دیگر گفته است: «پیامبر خدا صلى الله علیه و آله بدون آن‏که در حالت خوف و ترس باشد، یا باران ببارد، نماز ظهر و عصر را جمع خواند. ۵ ابو زبیر دلیل جمع خواندن نماز توسط پیامبر را از سعید بن جبیر سؤال نمود، او گفت: من همین سؤال را از ابن عباس پرسیدم و او پاسخ داد: «به این جهت جمع مى‏ خواند تا احدى از امتش در سختى و مشقت نباشند.» ۶

همچنین در صحیح مسلم از قول عبداللَّه ابن شفیق مى‏ گوید: روزى بعد العصر، ابن‏ عباس براى ما خطبه مى‏ خواند و سخنرانى مى‏ کرد. سخنش به درازا کشید و همچنان براى ما صحبت مى‏ نمود تا این‏که آفتاب غروب کرد و ستاره‏ ها ظاهر شدند. صداى مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنایى نکرد. در همین حال مرد دیگرى نداى «الصلاة، الصلاة» سرداد. ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت یاد مى‏ دهى؟ من خودم دیدم که پیامبر خدا نمازهاى ظهر و عصر و نمازهاى مغرب و عشا را جمع مى‏ خواند.» ۷

سپس عبداللَّه بن شفیق مى‏ گوید: چون این حرف برایم غیر قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هریره رفتم و او نیز گفته‏ هاى ابن عباس را تأیید کرد.
هر چند اخبار و روایات بسیارى در این باب نقل شده، لیکن همین که بابى به نام «جمع بین الصلاتین» اختصاص یافته و احادیثمربوطه در این باب نقل گردیده، محکم‏ترین دلیل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زیرا اگر غیر از این مى‏ بود باید باب مخصوصى به نام «جمع بین الصلاتین فى السفر» یا «جمع بین الصلاتین فى الحضر» اختصاص مى‏ دادند تا احادیثمربوطه را تفکیک نمایند.

از طرفى دیگر، بخارى همین احادیثرا در صحیح خود آورده، لیکن به دلایل نامعلومى و با زبردستى آن‏ها را از محل «جمع بین الصلاتین» به محل دیگرى مثل «باب تأخیر الظهر إلى العصر من کتاب مواقیت الصلاة» و «باب ذکر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.

در پایان یاد آورى این نکته مهم مى‏ باشد که نمازها را جداگانه و هر یک را در وقت فضیلتش به جا آوردن به‏ نظر بعضى از علماى شیعه بهتر و افضل است. از طرف دیگر، بعضى از علماى اهل تسنن از جمله شیخ الاسلام انصارى در شرح صحیح بخارى قسطلانى در شرح صحیح بخارى و جم غفیرى جداگانه نماز خواندن را افضل ندانسته‏ اند و آن را ترجیح بلا مرجح و خلاف ظواهر احادیثخوانده‏ اند. ۸

پی نوشت:
۱ - صحیح مسلم، ج ۲، شبهاى پیشاور، ص ۱۰۹: «صلّى رسول اللَّه صلى الله علیه و آله الظهر والعصر جمعاً والمغرب‏والعشاء جمعاً فی غیر خوف و لا سفر».
۲ - سبل السلام، ج ۲، ص ۴۳؛ معجم الکبیر، ج ۱۲، ص ۶۵؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۰۹: «صلّیت مع النبیّ ثمانیاً جمعاً و سبعاً جمعاً».
۳ - صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۳؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۰۹: «صلى رسول‏اللَّه صلى الله علیه و آله فی الْمَدینةِ مُقِیماً غَیر مُسافرسَبعاً وَ ثَمانیاً».
۴ - صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۱؛ کتاب الموطأ، ج ۱، ص ۱۴۴؛ کتاب الامام، ج ۷، ص ۲۱۶؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۰۹: «صلّى رسول‏اللَّه صلى الله علیه و سلم الظهر و العصر جمعاً بالمدینة فی غیر خوف و لا سفر».
۵ - مسند احمد، ج ۱، ص ۲۲۳؛ صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۲؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۱۰: «صلّى رسول‏اللَّه صلى الله علیه و سلم الظهر و العصر جمعاً بالمدینة فی غیر خوف و لا مطر».
۶ - فتح البارى، ج ۲، ص ۲۰، ص ۱۵۱؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۲۸۳؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۱۰: «أَرَادَ أَنْ لَا یَحْرَجَ أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِهِ».
۷ - صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۵۲؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۲۵۱؛ شبهاى پیشاور، ص ۱۰۹.
۸ - تحفة البارى، ص ۲۹۲، ارشاد السارى، ص ۲۹۳.
۹- پاسخ به شبهات در شبهاى پيشاور،ص۱۳تا۱۵.