کاسب باید از چه کارهایی دوری کند؟

به گزارش افکارنیوز، اسلام، مصالح و آسایش مردم را در اولویت قرار داده برای اینکه روابط اقتصادی نیز همانند روابط اجتماعی با صداقت و راستی و از روی عدالت و رضایت انجام پذیرد و مصالح فردی و اجتماعی تأمین گردد و نیز از هر گونه هرج و مرج و اختلاف جلوگیری شود و مردم در تمام عرصه‌های زندگی از جمله معاملات با خیال راحت و خوشی و خرّمی و آرامش زندگی کنند، در زمینه تجارت و معاملات نیز احکام و قوانینی مقرر داشته است تا با اجرای آن‌ها بتوانند زندگی سالم و خداپسندانه‌ای داشته باشند.

بزرگان دینی ما ویژگی‌هایی را برای یک تاجر برشمرده‌اند. به عنوان مثال پیامبر خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند: " کاسب درستکارِ راستگوی مسلمان، در قیامت با شهیدان است۱ ".

آن حضرت همچنین فرمودند: " کاسب راستگو در روز قیامت زیر سایه عرش است۲ ".

در کنار این ویژگی‌ها، تاجر در کسب و کار خود باید از برخی کارها پرهیز کند. بنابراین رسول خدا(ص) می‌فرمایند: " کسی که خرید و فروش می‌کند باید از پنج کار دوری ورزد وگرنه نباید خرید و فروش کند: ربا، سوگند، پوشاندن عیب کالا، تعریف و تبلیغ در موقع فروش و بدگویی از کالا در موقع خرید آن۳ ".

امام صادق(ع) نیز در این باره فرمودند: " هر کس بخواهد تجارت کند باید احکام دین خود را بیاموزد تا حلال را از حرام بازشناسند، کسی که احکام دین خود را نیاموزد و تجارت کند در کام شبهات فرو غلتد۴ ".

همچنین از پیامبر اعظم(ص) سؤال شد: محبوب‌ترین مردم پیش خدا چه کسی است؟ آن حضرت فرمودند: " کسی که بیشترین سود و خدمت را به مردم ارائه دهد ". بنابراین در معاملات باید به فکر رساندن سود بیشتر به دیگران بود، نه اینکه انسان فقط به فکر سود خود باشد.

منابع احادیث:

۱ - کنزالعمال: ۹۲۱۶ منتخب میزان الحکمة: ۹۰

۲ - کنزالعمال: ۹۲۱۸ منتخب میزان الحکمة: ۹۰

۳ - بحار الأنوار: ۱۰۳ / ۹۵ / ۱۸ منتخب میزان الحکمة: ۸۸

۴- وسائل الشیعة: ۱۲ / ۲۸۳ / ۴ منتخب میزان الحکمة: ۹۰