خاطرات شیخ حسین انصاریان از محرم ۴۲

به گزارش افکارنیوز، پانزده خرداد ۱۳۴۲ مصادف با ایام محرم بود؛ طبق معمول دو - سه روز قبل از محرم درس‌های حوزه علمیه قم تعطیل شد و من به تهران آمدم.

در دهه محرم در منزل حاج میرزا اسماعیل اربابی که فردی وارسته و متدین بود و در محله امام زاده یحیی سکونت داشت هر روز مجلس برقرار بود و علمای بزرگی چون علامه امینی آیت الله العظمی وحید خراسانی آیت الله فلسفی و … شرکت می کردند.

من دهه محرم هر سال در مجلس ایشان حضور داشته و خدمت می کردم. در طول دهه محرم از صبح تا ظهر من در آن مجلس بودم و شب ها در مجلس روضه مسجد حاج ابوالفتح شرکت می‌کردم.

در این مسجد حاج مهدی عراقی که شخصیتی مرکب از نواب صفوی خلیل طهماسبی و سید عبدالحسین واحدی داشت و تند و تیز و انقلابی بود دست اندرکار مجلس بود.

وی و دوستانش با قم نیز در تماس بودند و مقدمات تظاهرات عاشورا را فراهم می کردند. حاج مهدی عراقی اصلا اهل تقیه نبود و همه کارهایش از جمله نشر اعلامیه ها سخنرانی ها و به راه انداختن تظاهرات علنی بود. او در پخش اعلامیه امام خمینی(ره) علیه مصونیت مستشاران آمریکائی نیز بسیار فعالیت می کرد و….

سیزدهم خرداد ۴۲ که مصادف با عصر روز عاشورا بود؛ امام خمینی(ره) در قم سخنرانی پرحرارتی ایراد کردند و شاه را هیچ و پوچ شمرده و او را مردک خطاب کردند و فرمودند: «من تو را نصیحت می کنم یک کاری نکنی که تو را بیرون کنم. اگر یک روز تو را از مملکت بیرون کنم مردم ایران شادی و پایکوبی می کنند.»

صبح روز پانزدهم خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود من به قصد شرکت در مجالس روضه بازار از مادرم خداحافظی کردم و از خانه بیرون آمدم؛ همان اول صبح در تمام شهر خبر پیچیده بود که حضرت امام را دستگیر کرده‌اند.

بدین ترتیب مجالس روضه به هم خورد و مردم سراسیمه به خیابان ها ریختند. اوج تظاهرات مردمی که من در وسط آن بودم خیابان بوذرجمهری و میدان ارک بود؛ در حال شعار دادن بودیم که تیراندازی شروع شد و رگبار مسلسل بر سر مردم بارید.

پیر مرد ۷۰ ساله ای جلوی ما قرار داشت که با تمام وجود و با فریاد بلند شعار می داد؛ ناگاه تیری به گلوی او نشست و خون فواره زد و بر زمین افتاد و شهید شد. تیراندازی و جنگ و گریز تا ساعت ۲ بعد از ظهر همچنان ادامه داشت. مادران سراسیمه به دنبال بچه های خود به خیابان ها ریخته به این طرف و آن طررف می دویدند. در آن زمان شایع شد که در سراسر ایران بویژه در مشهد شیراز باقرآباد ورامین قم و تهران تظاهرات گسترده ای صورت گرفته به گونه ای که در آنروز حدود ۱۵ هزار نفر شهید شدند.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگرفته از کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان صص ۸۶-