متن این حدیث از کتاب «معانی الأخبار» منتشر می‌شود.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ مَا تَزَوَّجَ رَسُولُ اللَّهِ ص شَیْئاً مِنْ نِسَائِهِ وَ لَا زَوَّجَ شَیْئاً مِنْ بَنَاتِهِ عَلَى أَکْثَرَ مِنِ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أُوقِیَّةً وَ نَشٍّ وَ الْأُوقِیَّةُ أَرْبَعُونَ دِرْهَماً وَ النَّشُّ عِشْرُونَ دِرْهَماً.

امام صادق علیه السّلام فرمود: پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله مهریّه هیچ یک از همسران خود و همچنین مهریّه هیچ یک از دخترانش را بیش از دوازده «اوقیّة و نشّ» تعیین نکرده و «أوقیّه» چهل درهم، و «نشّ» بیست درهم است که نصف اوقیّة مى ‏باشد.  

محاسبه مهریه حضرت زهرا (س) به قیمت امروز

حجت الاسلام احمد نباتی کارشناس علوم دینی در خصوص تطبیق مهریه حضرت زهرا(س) با قیمت روز می گوید: مهریه  حضرت زهرا (سلام الله علیها) پانصد درهم (سکه  نقره) است، هر ۱۰ درهم نیز برابر با یک دینار (سکه طلا) است و یک دینار هم برابر با یک مثقال طلا است،

با این محاسبه مهریه آن حضرت ۵۰ مثقال طلا بوده (البته با مثقال آن زمان) و با مراجعه به کتب فقهی در می یابیم یک مثقال طلای آن زمان برابر با دو سوم مثقال این زمان است.  

در نتیجه مهریه بانوی مکرمه عالم خلقت، حضرت زهرا (سلام الله علیها) برابر با سی و سه مثقال و 33 سوت طلای امروز است، یعنی چیزی حدود ۱۴ سکه بهار آزادی است.