نیروهای‌مخصوص لشکر امام عصر(عج) چه کسانی‌اند؟

یکی از پرسش هایی که ذهن بیشتر انسان ها را به خود مشغول کرده، آن است که امام زمان(عج) چگونه نظام های سیاسی گوناگون را که دارای افکار و توانایی های مختلفی هستند، از میان برمی دارد و نظام واحد جهانی تشکیل می دهد؟

سیستم و برنامه حکومتی آن حضرت(عج) چگونه است که در آن ظلم و ستمی در جهان نخواهد بود؛ فسادی صورت نمی گیرد و گرسنه ای یافت نمی شود؟

 نیروهای مخصوص

یونس پسر ظبیان می گوید: خدمت امام صادق (ع) بودم که ایشان نامی از یاران حضرت قائم (عج) به میان آوردند و فرمودند: «آنان سیصد و سیزده تن هستند و هر یک خود را در میان سیصد نفر می بیند.»

از اینکه حضرت (ع) می فرمایند: «هر یک خود را در میان سی صد نفر می بیند، دو احتمال تصور می شود؛ یک. اینکه توان جسمی هر یک از آنان برابر سی صد نفر باشد، چنانکه توان هر یک از مومنان در آن روزگار برابر نیروی چهل مرد است.»

دو. هر کدام از آنان سی صد نفر نیرو دارند و خود را در میان سی صد نیرو تحت فرمان می بینند. بنابراین احتمال آنان حدود سی صد گردان نیروی نظامی را فرماندهی می کنند و محتمل است که همان ظاهر لفظ مراد باشد یعنی هر یک خود را جز آن عده می داند چنانکه بعضی گفته اند.

امام صادق (ع) فرمودند: «به زودی سی صد و سیزده نفر به مسجد شما (مکه) می آیند. مردم مکه می دانند که این افراد نسبتی با پدران و اجدادشان ندارند و جزو مردم مکه نیستند. هر کدام از آنان شمشیری دارد که بر روی آن کلمه ای ثبت است که از آن کلمه هزار کلمه مشکل گشوده و حل می شود.»

امام صادق (ع) نیز در روایتی دیگر به مفضل بن عمر یکی از اصحابش فرمودند: «تو و چهل و چهار مرد دیگر جزو یاران و همراهان حضرت قائم (عج) هستید.»

 شاید مراد از چهل و چهار نفر کسانی باشند که از اصحاب امام صادق (ع) هستند. نیز آن حضرت (ع)‌ می فرمایند: «هنگامی که قائم آل محمد ظهور کند بیست و هفت تن از پشت کعبه بیرون می آیند و بیست و پنج تن از قوم موسی که همگی قاضیان به حق و عادل هستند زنده می شوند و نیز هفت تن از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی، مومن آل فرعون، سلمان فارسی، ابادجانه انصاری و مالک اشتر به دنیا باز می گردند.» در بعضی از روایات مقداد بن اسود نیز ذکر شده است.

 طبق روایات فرشتگان جابه جا کننده مردگان نیک را به اماکن مقدسی مانند خانه خدا منتقل می کنند بنابراین شاید این مردگان از آن دسته ای باشند که اجسادشان به کنار کعبه انتقال داده شده است و رجعت و دوباره زنده شدن آنان نیز از همان جا خواهد بود. طبق نقل دیگری این مکان پشت شهر کوفه یعنی شهر نجف است که باز معنای روایت صحیح می شود زیرا اجسادشان به آنجا یعنی نجف اشرف انتقال داده شده است.

 گفتنی است، این افراد سابقه مبارزه در ابعاد سیاسی و نظامی را با طاغوت های روزگار خویش داشته اند به خصوص سلمان فارسی، ابودجانه، مالک اشتر و مقداد که در جنگ های صدر اسلام شرکت کرده رشادت های بسیاری از خود نشان داده اند و گروهی از آنان سابقه فرماندهی نیز داشته اند.