حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟

انسان میل ذاتی به زیبایی دارد و همین مسأله گاهی باعث می‌شود تا برای رسیدن به کمال ظاهری دست به هر کاری بزند و راه‌های عجیبی را برای آراستن خود پیدا کند. زمانی برای تزئین ناخن از لاک‌های رنگی استفاده می‌شد، بعد ناخن‌های مصنوعی به بازار آمد، مدتی نگین‌های ناخن مُد شد و امروز هم مشتریان کاشت ناخن پای ثابت آرایشگاه‌های زنانه هستند.

 

ویژگی خاص تکنیک‌های آرایشی جدید این است که به سادگی از بین نمی‌روند، برای نمونه اکستنشن مژه حداقل تا 6 ماه به تار موی انسان می‌چسبد و قابل شستشو نیست و ناخن‌های کاشت شده هم با لاک پاک‌کن و استون برداشته نمی‌شوند و برای از بین رفتن آنها باید تا رشد مجدد ناخن‌ها صبر کرد. بنابراین انجام کارهایی مانند کاشت ناخن و اکستنشن مژه احکام شرعی جدیدی را برای  وضو گرفتن، نماز خواندن و غسل کردن ایجاد می‌کند که نیاز به استفتاء از مراجع عظام تقلید دارد.

 

در این گزارش حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه را از دیدگاه مراجع عظام تقلید برای شما گردآوری کرده ایم:

 

آیت‌الله خامنه ای: 
اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟
در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی:
لطفا بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می‌توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.

 

آیت‌الله سبحانی:
نمى‌دانستم که کاشت ناخن مصنوعى مانعى براى وضو و غسل است، اکنون برداشتن آن ناخن تا مدتى امکان پذیر نیست وظیفه ام نسبت به نماز چیست؟
به همان حالت وضو بگیرد و غسل کند نمازها را بخواند و بعداً قضا کند.

 

آیت‌الله نوری همدانی:
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی:
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.

 

آیت‌الله سیستانی:
اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.

 

آیت‌الله هادوی تهرانی:
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.

 

 

در پایان باید گفت که از مؤمنان انتظار می‌رود خواسته‌های خود را در چهارچوب احکام الهی قرار بدهند و علاوه بر زیبایی جسم، به تعالی جمال و کمال باطنی و درونی خود نیز توجه کنند.