توصیه‌های امام جواد(ع) برای جوانان!

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین میرلوحی، کارشناس مسائل مذهبی به مناسبت دهم رجب و ولادت امام محمد تقی (ع) یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران وشته اند که در ادامه آن را می خوانید:

 

از چالش‌های اصلی امروزه جوانان داشتن یک گروه دوستی خوب و بانشاط است. در گفتگوهای مشاوره ای که بصورت روزمره با جوانان امروزی دارم بارها و بارها یکی از چالشهای اصلی گفتگوی ما یک سرش به مساله دوستی می رسد.

 

آیا ما وادی دوستی را محفلی برای رشد می دانیم یا نه؟

 

یکی از احادیث زیبای امام جواد علیه السلام که اگر خوب فهم شود شاید گفتمان جدیدی در میان جوانان ایجاد کند این جمله نورانی است: «قد عاداک من ستر عنک الرشد ؛ مطمئن باش با تو دشمنی کرده است هرکس فضای رشد را در همنشینی با تو فراهم نکرده باشد.»، «اتباعا لما تهواه؛ به خاطر این که دوستی اش بخاطر این بوده که خواسته های تو را برآورده سازد.»

 

غالب گروه های دوستی زمانی تشکیل می شود که عده ای می توانند خواسته های یکدیگر را با نشاط پاسخ گویند. در کلام امام جوان ما شیعیان امام جواد علیه اسلام این نوع دوستی می تواند زمینه دشمنی را فراهم کند!!

 

چرا که کتاب الله در سوره زخرف به صراحت اعلام می دارد تنها دوستی هایی روز قیامت تبدیل به دشمنی نمی شود که مبنایش تقوا باشد. تقوا تنها راه رشد بشر است.

 

چه خوب است مبنای دوستی های خودمان صرفا تامین دلبخواههای  ما از طرف دوستمان نباشد و بنای ما در دوستی ها رشد باشد، در غیر اینصورت در روز روشن شدن حقائق این دوستی تبدیل به دشمنی می شود.

 

و در بیان حماسی دیگری ایشان می فرمایند:إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّرِیرِ، فَإِنَّهُ کَالسَّیْفِ‏ الْمَسْلُولِ‏، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبُحُ أَثَرُه‏. بر حذر باشید از دوستی با انسان شر، چرا که او مانند شمشیر آخته است گرچه ظاهری زیبا (و با صلابت می تواند) داشته باشد اما تیزی او وجود انسان را می شکافد.