درختانی که در دوران ظهور می‌شکنند!

پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگرشی نو در خصوص مساله مهدویت و انتظار در بین جامعه اسلامی شکل گرفت. نگرشی در برابر نگاه سنتی و ساکن گذشته که انتظار را به معنای در انتظار آرزویی بزرگ نشستن معنا می کرد. انقلاب اسلامی نشان داد که انتظار یعنی حرکت در مسیر نیل به آرمانهای اصیل.

پیروزی انقلاب اسلامی همه مسلمانان و شیعیان ستم دیده دنیا را امیدوار و پر انگیزه نمود. دنیای اسلام دریافت با حرکت، خروش و قیام می توان به اهداف والا دست یافت.

انقلاب اسلامی نشان داد که نباید به انتظار نشست بلکه باید به انتظار ایستاد. این نگرش دقیقا مبتنی بر نص صریح قرآن کریم است. در آیه ۹۶ سوره اعراف خداوند متعال می فرماید تنها با دو شرط است که نعمت های مادی و معنوی، آسمانی و زمینی و عنایات ویژه خدا نصیب بندگان می شود. آن دو شرط عبارتند از ایمان قلبی و تقوا یعنی عمل و حرکت. دوران ظهور را مصداق بارز این آیه دانسته اند در نتیجه تنها اگر انتظار ما همراه با حرکت و عمل باشد می توان امیدوار به ریزش برکات آسمانی و توجه خداوند شد.

در رابطه با گسترش نعمت های الهی در دوران ظهور و ارتباط آن با اعمال شیعیان و عموم مردم روایت زیبایی از امام حسین علیه‏السلام نقل شده که حضرت فرمودند:

فى بَیانِ ما یَحدُثُ فى زَمَنِ ظُهورِ المامِ الحُجَّةِ علیه‏السلام : وَ لَتَنزِلَنَّ البَرَکَةُ مِنَ السَّماءِ اِلَى الرضِ حَتّى اِنَّ الشَّجَرَةَ لَتَقصِفُ مِمّا یَزیدُ اللّه‏ُ فیها مِنَ الثَّمَرَةِ وَ لَتُوکَلُ ثَمَرةُ الشِّتاءِ فِى الصَّیفِ وَ ثَمَرَةُ الصَّیفِ فِى الشِّتاءِ وَ ذلِکَ قَولُهُ تعالى: «وَ لَو اَنَّ اَهلَ القُرى آمَنوا وَ اتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الرضِ وَلکِن کَذَّبُوا»؛

در بیان آنچه هنگام ظهور امام زمان علیه‏السلام رخ مى ‏دهد : "برکت از آسمان به سوى زمین فرو مى ‏ریزد، تا آن‏جا که درخت از میوه فراوانى که خداوند در آن مى‏افزاید، مى‏ شکند. (مردم) میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى‏ خورند و این معناى سخن خداوند است که: (و اگر مردمِ آبادى‏ ها ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‏ کردند، برکت‏هایى از آسمان و زمین به روى آنان مى‏ گشودیم، لیکن تکذیب کردند)."

(الخرائج و الجرائح ج۲ ،ص۸۴۹)

###

سه نکته:

- ما تکلیف داریم آقا!

امام خمینی (ره) در رابطه با اهمیت حرکت در مسیر انتظار و رد تفکر غلط سکون و ایستایی فرمودند:

"ما تکلیف داریم آقا! این‏طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان (ع) هستیم، پس دیگر بنشینیم در خانه‏ هامان، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم عجّل علی فرجه! عجّل با کار شما باید تعجیل بشود. شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او و فراهم کردن این است که، مسلمین را با هم مجتمع کنید. همه با هم بشوید، ان‏شاءاللَّه ظهور می‏ کند ایشان."

- نگاه سطحی به ظهور

تاسف آور این است که نگاه ما به مساله ظهور بسیار سطحی و در حد خواسته های دنیوی شخصی است. مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) در این‌باره می‌فرماید: " افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!"

- موعودی که وجود عینی دارد

 در هیچ یک از این آیین‌ها منجی، وجودی عینی و زنده ندارد. بلکه منجی ملّت‌ها و مکاتب غیر از اسلام، موجود یا مفهومی ذهنی و ایده‌آلی بیش نیست که قرار است پایان بخش نزاع‌ها و کشمکش‌ها در آخرالزمان باشد. زنده بودن امام،در جایگاه آخرین امام و حجّت معصوم الهی، رسالت‌ها و نقش‌های تعیین کننده و بسیار سودمندی را در نظام هستی ایفا می‌کند. البته این وجود عینی و حضور آخرین حجّت الهی، پیام‌هایی را نیز برای پیروانش به همراه دارد، به همین دلیل، انتظار به معنای واقعی در تشیّع متحقّق است. در حقیقت، انقلابی‌بودن و حرکت‌زایی اجتماعی، ذاتی انتظار است.