به مناسبت سالروز تخریب بقیع مصادف با هشتم شوال با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن لواسانی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه  گفت‌وگویی داشتیم که متن آن را در ذیل می‌خوانیم.

دستور تخریب بقیع توسط چه کسی صادر شد؟

بقیع در طول تاریخ دو بار توسط وهابی‌های سعودی و به فتوای سران‌شان تخریب شده است. نخستین تخریب در سال ۱۲۲۰ (ه. ق) یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها توسط حکومت عثمانی روی داد که البته دوباره با سرمایه‌‌ مسلمانان شیعه، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی شد و با ساخت گنبد و مسجد به یکی از مراقد زیارتی مسلمانان تبدیل‌ شد.

دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ (ه. ق) برمی‌گردد که پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان، سران وهابی فتوا به اهانت و تحقیر مقدسات شیعه دادند و مراقد مطهر ائمه(ع) و بسیاری از مقدسات دیگر را مورد هجوم وحشیانه‌ خود قرار دادند.

اهداف وهابیون از تخریب قبرستان مقدس بقیع چه بود و در ظاهر دلیل تخریب آن را چه چیزی معرفی کردند؟

آن‌ها با این کار می‌خواستند، تمام سرمایه‌ شیعیان که توسل به امامان معصوم(ع) است را از بین ببرند و جلوی نفوذ و گسترش شدید مکتب شیعه در دل‌ها را بگیرند. در واقع بهانه‌شان هم برای این بی‌حرمتی بی‌نظیر تاریخ، این بود که توسل و زیارت به ائمه اطهار(ع)، شرک به خداست.

ابعاد ویرانی بقیع چگونه بود؟

 تخریب مرقد‌های بقیع، فقط مربوط به بارگاه امام مجتبی، امام سجاد، امام محمدباقر و امام جعفر صادق (ع) و سرقت اشیای نفیس داخل مراقد مطهر نبود. وهابی‌های خشک‌مغز به بهانه شرک، قبر منسوب به حضرت فاطمه زهرا(س)، قبور عبدال‍له و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام(ص)، فاطمه بنت‌اسد مادر حضرت امیرالمؤمنین(ع)، حضرت ام‌البنین، عباس عموی پیامبر(ص)، ابراهیم پسر پیامبر(ص)، اسماعیل فرزند حضرت صادق(ع)، دخترخواندگان پیامبر(ص)، حلیمه دایه‌ پیامبر و بسیاری از قبور شهدای زمان پیامبر(ص) را تخریب کردند.

آن‌ها حتی بعد از بقیع، به سراغ بقیه‌ مرقدها هم رفتند. گنبد منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان، قبر شریف نبوی را تخریب نکردند! قبر حضرت حمزه و شهدای احد را با خاک یکسان کردند. در مکه، بارگاه حضرت عبدالمطلب، حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(س) و زادگاه پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) و «خیزران» عبادت‌گاه سری پیامبر(ص) را هم با خاک یکسان کردند. در جده نیز قبر «حوا» و دیگر قبور را تخریب کردند.

جریان وهابیت چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جریان وهابیت، با تقویت جریان‌های تکفیری، سعی می‌کند تا در جای‌جای دنیا، بی‌نظمی و آشوب درست کند و با اطاعت بی‌چون وچرا از استعمار پیر، در پیش‎برد اهداف پلید آنان گام بردارد.

ترس وهابیت از مکتب اهل بیت(ع) برای چیست؟

مکتب اهل بیت(ع) مکتب آزادگی و عقلانیت است و وهابیت، از هر دوی این‌ها به شدت بیم‌ناک است و شیعه را بزرگ‌ترین مانع در مقابل خود می‌بیند. روزی علامه شرف‌الدین، دانشمند شهیر شیعه با بقیه علمای اهل تسنن به مجلس شاه سعودی رفت. آن‌جا هنگام خوش‌آمدگویی به شاه، قرآنی نفیس به او هدیه داد. شاه به محض گرفتن قرآن، آن را بوسید، علامه فورا پرسید «جناب شاه! جلد این قرآن از پوست آهوست. چرا آن را بوسیدید؟!» شاه گفت «من که پوست حیوان را نبوسیدم. من در واقع، نور قرآن عظیم را بوسیدم!» علامه فورا جواب داد «ما هم موقع بوسیدن، مرقد امام‌هایمان، آهن و چوب و سنگ را نمی‌بوسیم بلکه در واقع آن روح مطهر را که متصل به پیامبر و خداست، می‌بوسیم!» و این گفت‌وگو آن‌چنان شاه را مورد تأثیر قرار داد که دستور داد دیگر کسی شیعیان را آزار ندهد. و تا وقتی زنده بود، کرامت به شیعه پا بر جا بود.

این اتفاقات به روی فرهنگ شیعه چه تاثیری گذاشته است؟

روز به روز بیش‌تر از قبل، دست وهابیت نه برای شیعه که برای تمام دنیا رو شده است. وقتی اوباما در سخن رانی معروفش، وهابی‌ها، سلفی‌ها و تکفیری‌ها را از ایرانی‌ها جدا می‌داند؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ما به راحتی می‌توانیم با معرفی زیارت‌های عظیمی مثل عاشورا و اربعین در آثار هنری‌مان، هرچه بیش‌تر فرهنگ غنی شیعه را به جهانیان معرفی کنیم، که عالم تشنه‌ این حقایق است.