پاسخ به شبهات عزاداری

انتشارات دلیل ما  به تازگی تعدادی از کتاب‌های خود با موضوع محرم را تجدید چاپ کرده است که در این میان می‌توان به دو کتاب پرفروش اشاره کرد. این نشر چاپ سوم کتاب «عزاداری رمز محبت» اثر حجت الاسلام و المسلمین مهدی صدری را به تازگی منتشر کرده است.

جلد اول این کتاب دو جلدی، مجموعه‌ای است در فضیلت عزاداری حضرت سیدالشهداء در اخبار و آثار. این کتاب در چهار بخش اصلی به شرح زیر تقسیم شده است: فضیلت گریه و عزاداری؛ سیره فرشتگان، انبیاء و اولیای الهی؛ روایات و عزاداری عامه؛ نکته‌ها و برخی آمارهای عزاداری. بخش اول شامل 72 حدیث در فضیلت گریه و عزاداری در موضوعات مختلف می‌شود و مطالبی نیز در مورد شعر عاشورایی آمده است. بخش دوم شامل ذکر مقتل و روضه خوانی پیامبر (صلی) و اهل بیت (ع) و حزن و اندوه و گریه و عزاداری برگزیدگان و دیگر مخلوقات، و اهمیت ویژه آن است که حاوی 165 حدیث و توضیحاتی در مورد آنهاست. بخش سوم روایات و کلمات علمای اهل تسنن در مورد عزاداری آمده که در جهت اتمام حجت و استدلال بر کسانی است که از آثار علمای خویش نیز بی اطلاع هستند. بخش چهاردهم آمارهایی از جوانب مختلف عزاداری مطرح شده که در شش موضوع آمده است که عبارتند از: صفات مجالس عزا، حکمت عزاداری، آثار عزاداری، فواید عزاداری از کلام غیر مسلمانان و...

جلد دوم کتاب هم در پاسخ به شبهات و پرسش‌های عزاداری نوشته شده است که در سه بخش اصلی تفکیک شده‌اند و عبارتست از: شبهات مخالفان عزاداری که نویسنده آنها را در شش دسته از جمله: مخالفان گریه بر اموات، مخالفان از موضع عرفان، مخالفان سیاسی، وهابی ها و ... تفکیک نموده است و به علل مخالفت آنها با توجه به روایات و فتاوا، پاسخ مناسب داده است. در بخش دوم به پرسش‌های پیش آمده یا شبهات مختلفی که شبهه اندازان مطرح و شایع کرده‌اند پاسخ داده شده است که شامل 33 پرسش و شبهه بوده که هرکدام هم به صورت تفصیلی و با جزئیات و ذکر نکات مندرج در آن پاسخ داده شده است.

چاپ سوم کتاب «عزاداری رمز محبت» با قیمت 30 هزار تومان منتشر شده است.

**ماجرای عجیب سه رفیق عاشورایی

کتاب دیگری که در این نشر تجدید چاپ شده، کتاب «سه رفیق» نوشته مجید مسعودی است که به چاپ نهم رسیده است.

این کتاب قصه سه رفیق (حبیب بن مظاهر، میثم تمار و رشید هجری) است که در صحنه‌ای، دو نفر از آنها (حبیب و میثم) چگونگیِ به شهادت رسیدن یکدیگر را خبر می‌دهند و سپس سومین رفیق (رشید) که دقایقی پس از رفتن آن دو از محل مذکور (بازاری در کوفه) به آنجا می‌رسد، سخن میثم را درباره شهادت حبیب تکمیل می‌کند؛ مردمی که این حرفها را می‌شنوند، می‌خندند و آنان را دیوانه می‌پندارند و ...

در سه فصل جداگانه از این کتاب، که زندگی هر یک به طور مستقل به نگارش در آمده، آن سخنان تأیید می‌شود. این سه فصل در عین حالی که از هم جدا هستند و هر یک به صورت حادثه مستقل (Episode) هستند، ولی هم از نظر تاریخی، و هم از منظر ارتقای معنوی هر سه رفیق، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

 اضافه بر این، در هر بزنگاهی و مناسبتی، نکات مهمی از معارف اهل بیت (علیهم السلام) مطرح شده که بار معنوی کتاب و شناخت هر چه بیشتر این سه رفیق را افزون نموده است.

کتاب «سه رفیق» هم در 132 صفحه با قیمت 4500 تومان منتشر شده است.