خمس را باید به چه کسى پرداخت کنیم؟

امام: باید به مرجع تقلید خود یا مجتهدى که مانند او از نظر کمیّت و کیفیت به مصرف مى‏ رساند، بپردازد و نیز مى ‏تواند در جایى مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه مى ‏دهد.

آیات عظام بهجت، فاضل، مکارم، وحید و نورى: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدى که مانند او از نظر کمیّت و کیفیت به مصرف مى ‏رساند، بدهد و نیز مى‏ تواند در جایى مصرف کند، که مرجع تقلیدش اجازه مى ‏دهد و سهم سادات را بنابر احتیاط واجب، باید به مرجع تقلید خود و یا با اجازه او به سادات بدهد.

آیةاللَّه تبریزى: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفى که او اجازه مى ‏دهد، برساند و چنانچه بخواهد به مجتهد دیگرى بدهد، بنابر احتیاط واجب باید از مرجع تقلید خود، اجازه بگیرد و سهم سادات را مى ‏توان به خود آنان داد.

آیةاللَّه خامنه ‏اى: باید خمس را به ولى امر مسلمین یا وکیل او بدهد و اگر به فتواى مرجع تقلید خود نیز عمل کند، موجب برائت ذمه مى ‏شود.

آیةاللَّه سیستانى: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفى که او اجازه مى ‏دهد، برساند و احتیاط واجب آن است که او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد و سهم سادات را مى ‏توان به خود آنان داد.

آیةاللَّه صافى: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدى که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف مى ‏رساند، بدهد و نیز مى‏ تواند در جایى مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه مى‏ دهد و سهم سادات را مى‏ توان به خود آنان داد.

تبصره. خمس دو قسمت مى ‏شود: نصف آن سهم امام و نصف دیگر سهم سادات است. آیات عظام سیستانى، تبریزى و صافى در پرداخت سهم سادات، اجازه مجتهد را لازم نمى ‏دانند.

منبع:

توضیح ‏المسائل مراجع، م 1834؛ آیت الله نورى، توضیح ‏المسائل، م 1830؛ آیت اللهوحید، توضیح ‏المسائل، م  1843. آیت الله خامنه ‏اى، اجوبة، س 1004 و 1002.