دعاهای سفر
به طور یقین در دین ما دعاهایی برای امور مختلف زندگی مورد سفارش قرار گرفته است که بخشی از این دعاها در ارتباط با سفرهایی است که افراد قصد انجام دادن آن ها را دارند.
 
با توجه به اینکه زمان اندکی تا آغاز نوروز باقی مانده، در گزارش زیر به دعاهایی که می توان برای نوروز خواند، می پردازیم.
 
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم می فرمایند: هر کس در سفرهایش بر قرائت سوره صف مداومت ورزد خداوند او را حفظ می کند و از خطرات دزد و راهزن در امان است تا به خانه اش برگردد.
 
از امام صادق علیه السلام نیز شبیه به این مضمون آمده است: هر کس سوره صف را قرائت کند و در سفرهایش بر قرائت آن مداومت ورزد از خطرات و راهزنان در امان می ماند و همواره در حفظ و حراست الهی است تا به نزد خانواده اش بازگردد.
 
ذکری مجرب برای حفظ سلامتی در سفر و در امان خدا بودن
 
هر که در سفر و حضر روزی 161 بار بخواند حق تعالی سفر او را سلامت دارد و هیچ نکبتی به او روی نکند و از دزدان و راه زنان و درنده نگاه دارد و اگر بیمار بخواند صحت یابد.
 
یا سَلامُ تَسَلَّمتَ بِاالسَّلامِ وَ السَّلامُ فی سَلامُ سَلامِکَ یا سَلامَ
 
دعای امام موسی کاظم علیه السلام هنگام عزم سفر
 
در المحاسن از امام موسی کاظم علیه السلام نقل کرده اند که فرمودند هر گاه کسی از شما عزم سفر داشت پای خویش را بر روی در خانه خود قرار داده و می گوید :
 
بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ آمَنْتُ‏ بِاللَّهِ‏ تَوَکَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ ما شاءَ اللَّهُ‏ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
سپس روی به سمتی که می خواهد سفرکند کرده و سه بار سوره حمد را خوانده و به طرف مقابل سپس به طرف راست خود و بعد به طرف چپ خودد می دمد و نیز آیة الکرسی را به این ترتیب سه بار می خواند و پس از آن می گوید :
 
اللَّهُمَّ احْفَظْنِی وَ احْفَظْ مَا مَعِی وَ سَلِّمْنِی وَ سَلِّمْ مَا مَعِی وَ بَلِّغْنِی وَ بَلِّغْ‏ مَا مَعِی‏ بِبَلَاغِکَ
‏ الْحَسَنِ‏ الْجَمِیل
پس هر کس چنین کند خود و هر کس با او همراه است تا زمانیکه از سفر بازگردند در حفظ خدای تعالی باشند.
 
دعا برای دفع بلا از مسافر
 
شخص مسافر این اسماء را در نزد خود نگه دارد سالم و غانم به وطن برگردد.
 
بطوشیّا جبّارا ملوثیّا قهارا کهفا مقتدرا حیا قیوما
 
دعا و توسل به حضرت امام رضا ( ع ) جهت سلامتی در سفرها
 
علامه المفضال محدث قمی نقل نموده به جهت سلامتی در سفرها و دریاها بنا بر حکایت معروف ابی الوفای شیرازی که رسول خدا را در خواب دید و دستور داد در خصوص
توسل جستن دوستان به اهل بیت طاهرینش و امام هشتم که به ضامن الغربا مشهور است.
این دعا را بخوانند :
 
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا إِلَّا مَا سَلَّمْتَنِی بِهِ فِی جَمِیعِ أَسْفَارِی
فِی الْبَرَارِی وَ الْبِحَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْقِفَارِ وَ الْأَوْدِیَةِ وَ الْغِیَاضِ مِنْ جَمِیعِ مَا أَخَافُهُ وَ أَحْذَرُهُ إِنَّکَ رَءُوفُ رَحِیمٌ
 
نماز هنگام سفر
 
به هنگام رفتن از خانه برای مسافرت، دو رکعت نماز بخواند. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمود: بهترین چیزی که انسان مسافر برای اهل و عیال خود باقی می گذارد آن است که به هنگام خروج از خانه، دو رکعت نماز بخواند و برای آنها دعا کند، که حتما خداوند دعای او را مستجاب می کند.
 
دعایی که آن حضرت توصیه کرده اند بعد از آن نماز خوانده می شود، چنین است
 
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ ذُرِّیَّتِی وَ دُنْیَایَ وَ آخِرَتِی وَ أَمَانَتِی وَ خَاتِمَةَ عَمَلِی
خدایا، من خودم و عیالم و مال و فرزندان و دنیا و آخرت و عاقبت امرم را به تو می سپارم (و تو از آن ها مواظبت و نگهداری بفرما
 
در کتاب، عوارف المعارف روایت شده است: چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله)از صفر مراجعت می فرمود، ابتدا داخل مسجد می شد و دو رکعت نماز می خواند، سپس به خانه تشریف می برد.
 
قطب راوندی در لب اللباب روایت کرده که: رسول خدا (صلی الله علیه و آله)از منزلی به منزل دیگر هرگز کوچ نمی کرد، مگر آنکه در آن دو رکعت نماز می خواند و می فرمود تا برایم به نماز خواندن گواهی دهد.