حقی که دوستان بر گردن ما دارند
امام علی (ع)در بخشی از نامه 31 کتاب شریف نهج البلاغه در مورد موضوع مهم حقوق دوستان بر گردن مسلمانان به فرزند خود امام حسن (ع) می فرماید: اگر دوستت پیوند از تو گسست ، پیوستن او را بر خود هموار ساز و چون از تو روی برگرداند، تو مهربانی پیوند کن و چون بخل ورزید ، تو دست بخشش بگشاى و چون دورى گزید ، تو نزدیک شو و چون درشتى نمود ، تو نرمى پیش آر و چون مرتکب خطایى شد ، عذرش را بپذیر ، آنسان ، که گویى تو بنده او هستى و او ولى نعمت تو . ولى مباد که اینها نه به جاى خود کنى یا با نااهلان نیکى کنى. دشمن دوست را دوست خود مشمار که سبب دشمنى تو با دوست گردد . 
 
امام علی(ع) که در این نامه درس های اخلاقی فراوانی را به جامعه می دهد در ادامه می افزاید:وقتى که برادرت را اندرز مى دهى چه نیک و چه ناهنجار ، سخن از سر اخلاص بگوى و خشم خود اندک اندک فرو خور که من به شیرینى آن شربتى ننوشیده ام و پایانى گواراتر از آن ندیده  ام . با آنکه با تو درشتى کند ، نرمى نماى تا او نیز با تو نرمى کند .
 
امام ادامه می دهد: به دشمن خود احسان کن که آن شیرینترین پیروزى است. اگر از دوست خود گسستن خواهى ، جایى براى آشتى بگذار که اگر روزى بازگشتن خواهد ، تواند . اگر کسى درباره تو گمان نیک برد ، تو نیز با کارهاى نیک خود گمانش را به حقیقت پیوند . به اعتمادى که میان شماست ، حق دوستت را ضایع مکن ، زیرا کسى که حق او را ضایع کنى ، دیگر دوست تو نخواهد بود . با کسانت چنان کن که بى بهره ترین مردم از تو نباشند . 
 
همچنین امام در ادامه با کلام صریح در مورد دوستی با دیگران می فرماید:با کسى که از تو دورى مى جوید ، دوستى مکن و نباید دوست تو در گسستن پیوند دوستى ، دلیلى استوارتر از تو در پیوند دوستى داشته باشد . و نباید انگیزه اش در بدى کردن به تو از نیکى کردن به تو بیشتر باشد . ستم آنکه بر تو ستم روا مى دارد در چشمت بزرگ نیاید ، زیرا در زیان تو و سود خود مى کوشد . پاداش کسى که تو را شادمان مى  سازد ، بدى  کردن به او نیست.