حال و هوای ماه رجب و اعتکاف
یکی از اتفاق‌های جالب توجهی که در روزهای میانی ماه رجب رخ می‌دهد، حضور پرشور علاقمندان به ویژه جوانان در مساجد برای شرکت کردن در مراسم "اعتکاف" است.
 
اعتکاف
 
به یکی از مسجدهای معروف در نقاط مرکزی تهران می‌روم.
 
پس از اینکه وارد محوطه حیاط مسجد می‌شوم تعدادی از پسران جوان را مشاهده می‌کنم که برای وضو گرفتن به سمت وضوخانه می‌روند.
 
در سمت دیگر این حیاط تعدادی از نواجوان دور حوض گرد سفید رنگی نشسته‌اند که با سنگ های سفید مرمر تزئین شده است.
 
وقتی از کنار این نوجوان‌ها عبور می‌کنم، صدایشان را می‌شنوم که درباره اتفاق عجیبی که در "اعتکاف" سال گذشته برایشان رخ داده بود صحبت می‌کردند و از یادآوری آن بسیار شاد بودند.
 
از حیاط عبور می‌کنم و به طبقه دوم که بخش بانوان قرار دارد، وارد می‌شوم.
 
اعتکاف
 
در سه روز 13، 14 و 15 رجب که روزهای ویژه "اعتکاف" است، اجازه ورود سایر افراد به فضای مسجد داده نمی‌شود چون در این مدت و در زمان هایی مانند اذان مغرب، نماز جماعت مغرب و عشا زودتر از زمان های عادی اقامه می‌شود و پس از آن روزه داران روزه خود را افطار می‌کنند.
 
با توجه به هماهنگی که با مدیر مسجد انجام داده بودم، برای لحظه‌هایی بین معتکفان حاضر می‌شوم.
 
عقربه های ساعت زمان 14:30 را نشان می‌دهند.
 
تعدادی از جوان‌ها را در گوشه‌ای از مسجد می‌بینم که دور یکدیگر جمع شده‌اند و در تبلت های شخصی خود مشغول جستجو کردن درباره اعمال روز 15 رجب که آخرین روز "اعتکاف" محسوب می‌شود، هستند.
 
در سوی دیگری از این مسجد معروف تهران عده ای از بانوان میانسال مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار هستند.
 
در بین این افراد، عده ای مشغول خواندن قرآن کریم و مفاتیح الجنان و عده ای دیگر مشغول خواندن نمازهایی هستند که مستحب است اما خواندن آن ها در روزهای "اعتکاف" از ثواب بالایی برخوردار است.
 
یکی از مواردی که توجهم را جلب می‌کند، چسب هایی است که به طور منظم در روی فرش های مسجد خود را نمایان می‌کند.
 
اعتکاف
 
به سراغ یکی از افرادی که مسئول فعالیت‌های اجرایی "اعتکاف" در این مسجد است می‌روم و درباره این چسب های سفید رنگ و دلیل استفاده از آن ها پرسش هایی را مطرح می‌کنم.
 
خانم مسئول درباره دلیل استفاده از این چسب ها در فضای مسجد می‌گوید: به دلیل اینکه حجم ثبت نام کننده ها برای "اعتکاف" امسال بسیار زیاد بود، تصمیم گرفتیم با استفاده از این چسب ها فضای مربوط به هر فردی را مشخص کنیم.
 
وی ادامه داد: افراد با قرار گرفتن در هر یک از این فضاهای مشخص شده، می‌توانند در این محل به عبادت و یا استراحت بپردازند.
 
مسئول فعالیت های اجرایی این مسجد تصریح کرد: البته در لحظه هایی مانند افطار و یا سحر که افراد باید غذا صرف کنند، سفره هایی پهن می شود که تمامی معتکفان دور سفره جمع می شوند و با یکدیگر روزه خود را افطار می کنند و با برای گرفتن روزه خود را آماده می‌کنند.
 
 
با یکی از معتکفان که سنی حدود 34 سال دارد و دو ماه تا زمان تولدش باقی مانده، صحبت می کنم.
 
فریبا فریادرس می گوید: از چند سال پیش و در یک تصمیم ناگهانی به "اعتکاف" آمدم.
 
وی اظهار کرد: وقتی به "اعتکاف" آمدم برآورده شدن آرزوهایی را که داشتم از خدا خواستم و در کمال آرامش به راز و نیاز با پروردگارم پرداختم.
 
فریادرس یادآور شد: "اعتکاف" فضایی معنوی دارد که فقط وقتی یک فرد در این فضا قرار می‌گیرد، می تواند حس و حال اصلی را تجربه کند. در مدتی که در این مسجد حضور دارم، تلاش می‌کنم برای خودم برنامه ای منظم را طراحی کنم که براساس آن ارتباط خود با خدایم را پر رنگ تر از قبل کنم.
 
اعتکاف
 
از مواردی که درباره برگزاری مراسم "اعتکاف" مورد توجه قرار می‌گیرد، دریافت هزینه از معتکفان جهت فراهم کردن غذا و خوردنی های مربوط به افراد در این سه روز است.
 
پس از اینکه این فرد معتکف توضیحات بیشتری درباره حال و هوای این روزهایش برایم می دهد، از او خداحافظی می‌کنم و به سمت یکی از مسئولان "اعتکاف" این مسجد می‌روم و از او بابت همکاری جهت حضور در این فضا، تشکر می‌کنم.