فضیلت زیارت امام موسی کاظم(ع)
حجت الاسلام و المسلمین حمید قربانپور معاون آموزشی ستاد نماز جمعه غرب تهران گفت: بر ثواب زیارت امام موسی کاظم (علیه  السلام) در روایات فروان تاکید شده است.
 
وی ادامه داد: در کتاب تهذیب الاحکام جلد 6 صفحه 82 حدیث 160 شیخ طوسی ازمحمدبن سنان گزارش کرده که می‌گوید: از حضرت امام رضا(علیه السلام) پرسیدم ثواب کسی که پدر شما را زیارت کند، چیست؟ امام هشتم(ع) فرمودند: پاداش او بهشت است پس آن بزرگوار را زیارت کن.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ایشان همچنین فرمودند: کسی که قبر پدرم را در بغداد زیارت کند مانند کسی است که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) و امیرالمومنین علی(علیه السلام) را زیارت کرده است.(کافی جلد 4 صفحه 583). 
 
وی اظهار کرد: زیارت معصوم در حقیقت دل دادن به رفتار، کردار، پندار، روش صحیح زندگی کردن و عمل به دستورات آنان است و این یعنی سبک زندگی دینی، اسلامی، الهی و رسیدن به قرب الهی . کمال آدمی پیروی از راه صراط الحق معصومین است و زیارت پیمان و عهدی است که به وسیله آن با امامان بیعت می‌بندیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین قربانپور توضیح داد: همچنین با کلام نورانی امامان شناخت ما به آموزه‌های آن‌ها بیشتر می‌شود. امام موسی کاظم(علیه السلام) ویژگی‌هایی دارند که الگوهای انسانی برای بشریت است و راه نجات عالم به شمار می‌رود. امام کاظم(علیه السلام) دانشمند و عالم و فقیه دوران است که فقهای مشهور زمان از جمله ابوحنیفه از امام که کودک بود سوال می‌پرسیدند و توسط ایشان راهنمایی می‌شدند.
 
وی یادآور شد: حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام) در علم، بردباری، تواضع و مکارم الاخلاق و کثرت صدقات، سخاوت، بخشندگی و فرو بردن خشم ضرب المثل بودند و در برابر بدان و بد اندیشان با کرامت و فضل خود تربیت را آموزش داده و جاذبه آن امام همام همگان را در رفتار و عمل به‌سوی کمال، هدایت می‌کرد. 
 
این کارشناس مذهبی همچنین گفت: امام موسی کاظم(علیه السلام) در سال 128 قمری به دنیا آمدند و دوران 35 سال امامت ایشان با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. هارون بارها ایشان را زندانی کرد و در نهایت در سال 183 قمری در زندان هارون به شهادت رسیدند. 
 
وی خاطرنشان کرد: امام هفتم (ع) که از قبل، در مقابر قریش مکانی را خریده بودند و در آن مکان هم به خاک سپرده شد و با نظر امام جواد (علیه السلام) و به دستور مامون بر روی مضجع شریف ایشان بقعه‌ای ساختند و بعد از چندین سال وقتی امام جواد(علیه السلام) هم به شهادت رسیدند، یعنی درسال 220 قمری، در کنار جدشان مدفون شدند و مقبره ای در آن محل بنا شد که آن را کاظمیه نامیدند.