چرا افضل اعمال در نیمه شعبان، زیارت سالار شهیدان است؟
داوود حسن‌پور استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری پیرامون ادای افضل اعمال، زیارت امام حسین (ع) در شب نیمه شعبان گفت: حضرت ولی عصر (عج) خود منتقم خون امام حسین (ع)  است و یکی از دلایلی که زیارت این حضرت را در شب نیمه شعبان حائز اهمیت کرده، جمله معروف اباعبدالله الحسین (ع) در واقعه عاشورا است که حضرت می‌فرمایند: «هل من ناصرا ینصرنی؟»؛ آیا کسی هست که مرا یاری کند؟ در واقع ناصر ینصرنی همان منجی بشریت است که به دنیا آمده تا دعوت امام حسین (ع) را لبیک بگوید.
 
وی در ادامه بیان کرد: همچنین گره‌ای برای انتقام خون شهدای کریلا با حضرت مهدی موعود (عج) خورده است که، صاحب‌الزمان (عج) تکمیل‌کننده قیام عاشورا هستند. حتی در بسیاری از روایات شیعه آمده که سالار شهیدان از جمله افرادی است برای ادامه مسیر خود پس از ظهور به زمین آمده و قیام خود را با همراهی حضرت ولی عصر (عج) به اتمام می‌رساند.
 
حسن‌پور در پایان با بیان اینکه ولی خاصی را حضرت (عج) برای زمان غیبت کبری خود در نظر نگرفته‌اند؛ اظهار داشت: ولی یا خلیفه‌ای برای جانشینی صاحب‌الزمان (عج) در زمان غیبت کبری وجود ندارد و هر ادعایی کذب است، ولی در روایت «مقبوله عمرهُ بن حنظله» آمده است که فقه‌ها مجتهدین جامع‌الشرایط از جانشینان من هستند و اگر فقیه پاکیزگی بود، جانشین حضرت مهدی (عج) به حساب می‌آید.