نماز و دعای روز چهاردهم ماه رمضان

محمدطا‌ها مرادی کارشناس علوم قرآنیگفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان درباره ماه مبارک رمضان به‌کار برد، ماه تقدیرات و رقم خوردن تقدیر یک سال آینده انسان‌ها در این ماه و در شب‌های قدر است.

 

وی ادامه داد: امام صادق (ع) درباره شب‌های قدر فرموده‌اند: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته می‌شود. آن حضرت همچنین در بیان ارزش شب قدر در میان شب‌های ماه رمضان می‌فرمایند: شب قدر قلب ماه رمضان است.

 

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: خداوند در آیه‌های ۱۸۳ تا ۱۸۵ سوره بقره از ماه مبارک رمضان به ماه روزه یاد کرده و روزه‌داری در این ماه را فریضه دانسته است. همچنین از ماه میهمانی خدا به عنوان بهار قرآن یاد شده است و امام محمد باقر (ع) نیز در این راستا فرموده‌اند: هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: امام صادق (ع) فرموده‌اند: ماه‌ها در نزد خداوند ۱۲ ماه است که در کتاب الله از روز آفرینش آسمان و زمین مشخص شده است. پس اول ماه‌های سال همان ماه خدای عزوجل یعنی ماه رمضان است. قلب ماه رمضان نیز شب قدر است و قرآن در اول شب ماه رمضان به‌صورت تدریجی نازل شد، پس با قرآن به استقبال ماه رمضان برو.

 

مرادی یادآور شد: خواندن نمازی ۶ رکعتی به گونه‌ای که در هر رکعت سوره حمد و ۳۰ مرتبه سوره قدر خوانده شود، در شب چهاردهم ماه رمضان مورد سفارش قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین خواندن این دعا در روز چهاردهم ماه رمضان از ثواب بسیاری برخوردار است:

 

"بسم الله الرحمن الرحیم

 

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

 

خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بیهودگیها و قرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها و آفات اى عزت دهنده مسلمانان."