رفتار ویژه پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر ماه رمضان
حمیدرضا کربلایی کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های ماه مبارک رمضان ، باز بودن درهای رحمت الهی به روی بندگان است و براساس آنچه در روایت‌ها آمده ، درهای رحمت خداوندی تا آخرین شب از این ماه به روی افراد باز است.
 
وی ادامه داد: باز بودن درهای رحمت الهی در ماه رمضان، در شبهای قدر به اوج خود می‌رسد و بر اساس نکته‌ای که روی آن تأکید شده، دعا در شب‌های قدر نباید فراموش شود چرا که خداوند در این شب‌ها توجهی ویژه به انسان دارد و بیشتر افرد نیز در شب‌های قدر، شب زنده‌دار هستند از این رو زمان ویژه‌تری را به عبادت با پروردگار اختصاص می‌دهند.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق (ع) در حدیثی چنین فرموده‌اند که در شبهای قدر دعای دعا کننده مستجاب و حاجت‌هایش برآورده می‌شود. بنابراین شایسته است دینداران در شب‌های قدر بسیار بیشتر از شب‌های دیگر به راز و نیاز با پروردگار بپردازند چرا که شب‌های قدر تنها یک مرتبه در طول سال اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان انسان‌ها همچنین قرآن را به سر می‌گیرند و با قسم دادن خداوند، اهل بیت (ع) و معصومان (ع) از پروردگار درخواست می‌کنند تا حاجت‌هایشان برآورده شود و خدا به بهترین شکل ممکن تقدیر آن‌ها را در شبهای قدر برای یک سال آینده رقم بزند.
 
کربلایی توضیح داد: شب قدر فرصت بی‌مانندی برای بخشیده شدن گناهان انسان است و پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: هر کس از شب قدر محروم شود، از تمامی خیرات بی نصیب شده است. همچنین حضرت محمد (ص) درخصوص احیا و شب زنده‌داری در شب قدر فرموده‌اند: " کسی که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روی می‌گرداند."
 
 وی خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) درباره خاتم پیامبران (ص) به این موضوع اشاره کرده‌اند که ایشان در دهه پایانی ماه مبارک رمضان به صورت جدی آماده عبادت پروردگار می‌شدند و اعضای خانواده خود را در شب بیست و سوم ماه میهمانی خدا بیدار نگاه می‌داشتند و اگر فردی به خواب رفته بود ، به روی او آب می‌پاشیدند تا بیدار شود و شب قدر را زنده نگاه دارد.