در شب قدر از چه کسانی حلالیت بطلبیم؟
محمد طا‌ها مرادی کارشناس علوم قرآنی گفت: با توجه به اینکه شبهای ارزشمند قدر در ماه مبارک رمضان قرار گرفته است و انسان‌ها در این شب به طور ویژه به عبادت و راز و نیاز با پروردگار می‌پردازند، باید توجه باشیم که اثر این شب‌ها به صورت موقت نباشد.
 
وی ادامه داد: روزه دارانی که در شب‌های قدر به عبادت با خداوند می‌پردازند پس از پایان این شب‌ها باید تحولی در خود ایجاد کنند به گونه‌ای که اگر رفتار نادرستی داشته اند، این رفتار را کنار بگذارند.
 
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: شب زنده داران در شبهای قدر همچنین باید به این موضوع توجه کنند که اخلاق نیکو داشتن و برخورد درست با مردم به عنوان بندگان پروردگار، چنان تاثیر عجیب و شگفت انگیزی در زندگی انسان بر جای می‌گذارد که شاید نتوان نمونه آن را در هیچ مورد دیگری به وضوح مشاهده کرد.
 
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های خلق شب‌های قدر توسط خداوند، بهره مندی انسان از فضیلت این شب‌ها است، اما این بهره مندی تن‌ها با خواندن دعاهای سفارش شده حاصل نمی‌شود بلکه افراد علاوه بر خواندن دعاهای مختلف باید تلاش کنند در روح خود نیز تغییرات مثبتی را رقم بزنند.
 
مرادی افزود: شایسته است افرادی که احساس می‌کنند در گذشته باعث ناراحتی بسیاری از دوستان و آشنایان خود شده اند و یا حتی دل شخصی را به طور ناخواسته شکسته اند، در شب‌های قدر از آن افراد حلالیت بطلبند و از آن‌ها رضایت بگیرند چرا که ممکن است درشب قدر سال آینده حضور نداشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: در شبهای قدر به ویژه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان علاوه بر خواندن متن دعا‌ها و سوره‌های قرآن کریم، بهتر است به مفهوم و معنای این دعا‌ها نیز به شکلی ویژه توجه کنیم.