آخرین بازمانده خردسال کربلا که بود؟

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس امور دینی درباره ارتباط امام باقر (ع) با واقعه کربلا گفت: امام باقر (ع) جزو آخرین بازمانده‌های تاریخ کربلاست. ایشان در سال 57 هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و طبق آنچه مورخان نوشته‌اند، سن امام باقر (ع) در واقعه کربلا، بین 4 تا 5 سال بود. به همین منظور روایت‌های بسیاری از حادثه عاشورا و تاریخ کربلا از سخنان مبارک آن حضرت است.

وی در خصوص نسب آن امام بزرگوار بیان کرد: حضرت محمد باقر (ع) دارای دو نسب حسنی و حسینی است؛ پدر ایشان امام سجاد (ع) نسب حسینی داشتند و مادر بزرگوارشان از نسل امام حسن مجتبی (ع) بودند. در واقع ائمه معصوم (ع) بعد از امام حسین (ع) هر کدام دو نسب حسنی و حسینی را دارا هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین بهاری در خصوص وصیت امام باقر (ع) در آخرین لحظات عمرشان اظهار داشت: حضرت محمد باقر (ع) به دستور  هشام بن عبدالملک مسموم شدند و در آخرین لحظات عمر شریفشان، فرزند خود امام صادق (ع) را صدا زدند و چهار شاهد خواستند تا درباره چگونگی اقامه عزای خود سخن بگویند. اکثر ائمه ما درباره مراسم عزای خود وصیت‌های گوناگون دارند. 

این سخنران و کارشناس مذهبی در خصوص روشنگری واقعیت حادثه عاشورا و بارزکردن ظلم و تزویر حکومت بنی امیه و نقش امام باقر علیه‌السلام اظهار داشت: بعد از واقعه کربلا، بهترین فرصت برای بیان حادثه کربلا در جریان مبارزات بنی‌امیه و بنی عباس بود که امام باقر (ع) و فرزندشان امام صادق (ع) آن را به تمام جهان نشر دادند.

حجت الاسلام و المسلمین بهاری در پایان  تاکید کرد: پس از حادثه کربلا، امام سجاد (ع) مامور به سکوت بودند و باید به عنوان امام در جامعه حاضر می شدند. از این رو آنچه از کربلا روایت شده بیشتر از فرمایشات امام محمد باقر (ع)  و امام صادق (ع) است.