گرفتن روزه در روز عرفه سفارش شده است

محمد باقریان کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: روز "عرفه" دارای اعمال مختلفی است که از جمله آنها خواندن زیارت امام حسین (ع) است. و مهم‌تر از همه خواندن "دعای عرفه" است که در سراسر کشور و در محافل مختلف خوانده می‌شود.

وی افزود: "دعای عرفه" صرفاً یک دعا جهت ارتباط با خدا نیست بلکه یک مجموعه علمی است، این دعا گنجینه ای است که علم الهی در آن نهفته است که می‌توان از آنها استفاده‌های بسیاری کرد. بسیاری از روحانیون که با موضوعات علمی سرو کار دارند بارها از این دعا جهت مباحث مختلف علمی و تجربی استفاده می‌کنند.

دعای عرفه صرفا یک دعا نیست بلکه یک مجموعه علمی است/گرفتن روزه در روز عرفه سفارش شده است


باقریان ادامه داد: امام حسین(ع) در ابتدای این دعا شکر خدا را بجا می‌آورند و می‌گویند: خدایا شکرت که به من چشم داده ای، که توسط این بخش از بدنم می‌توانم بهره‌های زیادی ببرم و گوش داده ای که ویژگی‌های بسیاری دارد. و به‌طور کل در این دعا مباحثی به آن اشاره شده که علم پزشکی به آن اشراف دارد. حتی حضرت آنقدر در این دعا موشکافانه به موضوعات نگاه می‌کنند که وقتی در مورد گوش با خدای خود صحبت می‌کنند از استخوان گوش گرفته تا مباحثی که به قبل از به وجود آمدن یک انسان صورت گرفته یعنی از شروع به وجود آمدن جنیین می‌پردازند.

این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: در واقع در کلیت دعای عرفه تمام اعضا و اندام‌واره انسان مورد بررسی قرار داده و بابت تک‌تک آنها خدای خود را شکر می‌گوید.

دعای عرفه صرفا یک دعا نیست بلکه یک مجموعه علمی است/گرفتن روزه در روز عرفه سفارش شده است

وی ادامه داد: وقتی به دعای عرفه و مضامینی که در آن نهفته است نگاه میکنیم متوجه می‌شویم که این "دعای عرفه" صرفاً‌ یک ارتباط معمولی با خدا نیست بلکه مطالب ارزشمندی است که حضرت بسیار زیبا به آن پرداخته است.

باقریان در خصوص اینکه خواندن "دعای عرفه" آیا واجب یا مستحب است خاطرنشان کرد: دعای عرفه به‌طور کلی مستحب است و واجبی در آن وجود ندارد، اما از دیگر اعمال موجود در دهه اول ذی‌الحجه که به آن سفارش شده است گرفتن روزه در روز عرفه است که مستحب است. به ‌شرط آنکه کسی که روزه می‌گیرد به دلیل شرایط سختی که برایش به‌وجود می‌آید از خواندن دعای عرفه امتناع نکند چراکه امتناع از این دعا به دلیل گرفتن روزه کراهت دارد.