قمه‌زنی از نگاه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در خصوص تکالیف عمومی در برابر عزاداری حسینی به چندین نکته اشاره کرده اند که در ادامه خواهید خواند:

قمه‌زنی

شیعه محب و مخلصی که در روز عاشورا با قمه، سر و روی خود و حتی کودکان خردستال خود را خونین می‌کند. آیا راضی است که با این عمل خود، در روزگاری که هزاران چشم عیب‌جو و هزاران زبان بدگو، در پی بد معرفی کردن اسلام و تشیع است. عمل او را مستمسک دشمنی خود قرار بدهد؟ آیا راضی است که با تظاهر به این عمل، خون ده‌ها هزار جوان بسیجی صفت عاشق را که برای آبرو دادن به اسلام و تشیع و نظام جمهوری اسلامی بر زمین ریخته شده است، ضایع سازد؟

انجام دادن حرکات وهن‌آمیز در زیارات

اخیراً یک بدعت عجیب و غریب و نامأنوس دیگر هم در باب زیارت درست کرده‌اند: بدین ترتیب که وقتی می‌خواهند قبور مطهر ائمه (ع) را زیارت کنند، از در صحن که وارد می‌َشوند، روی زمین می‌خوابند و سینه‌خیز خودرا به حرم می‌رسانند! شما می‌دانید که قبل مطهر پیغمبر (ص) و قبور مطهر امام حسین، امام صادق، موسی‌بن‌جعفر، امام رضا و بقیه ائمه (ع) را همه مردم، ایضاً علما و فقهای بزرگ، در مدینه و عراق و ایران زیارت می‌کردند. آیا هرگز شنیده‌اید که یک نفر از ائمه (ع) و یا علما، وقتی می‌خواستند زیارت کنند، خود را از در صحن، به‌طور سینه‌خیز به حرم برسانند؟! منبع: بیانات رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه امام جمعه اردبیل، حجت الاسلام و المسلیمن مروج، 27 خرداد 1373