تبلیغ فرهنگ و پیام عاشورا مهم‌ترین عنصر پیاده روی اربعین

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم‌الحیدری عصر امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین با بیان اینکه سخن از نهضت امام حسین(ع) بدون سخن از پیروزی خون بر شمشیر امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا نتوانستند به پیروزی ظاهری برسند اما به پیروزی ارزش‌ها و معنوی مورد نظر رسیدند و این دستاورد نشان از هنر کربلاست.

وی با تاکید بر اینکه غلبه معنوی و ارزش‌ها نسبت به پیروزی ظاهری و نظامی بسیار بالاتر است، اضافه کرد: هدف و مرز پیروزی معنوی نسبت به پیروزی دنیوی بسیار گسترده‌تر است چرا که در پیروزی معنویت افکار، اخلاق‌ها و ارزش‌ها مطرح می‌شود.

وی از رسیدن به عبودیت به عنوان هدف پیروزی معنوی نام برد و تصریح کرد: در پیروزی معنوی یک نفر نیز می‌تواند بر یک امت غالب شود که این حقیقت به خوبی در مورد کربلا قابل مشاهده است، اکنون نیز در کشورهای مختلف جبهه مقاومت از جمله لبنان، سوریه، نیجریه و عراق باید به پیروزی معنوی امام حسین(ع) متوسل شویم.

وی با اشاره به اینکه خون شهدا موجب حفظ اسلام شده است، عنوان کرد: اکنون در شرایط عاشورا هستیم اما با پیروزی خون‌ها می‌توانیم پیروزی شمشیرها را نیز رقم بزنیم که دستاوردهای شهادت امثال شهید حججی به خوبی این موضوع را به اثبات می‌رساند.

الحیدری خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی نخستین کشوری بود که از استقلال‌طلبی کردستان عراق استقبال کرد اما به لطف خداوند متعال، مجاهدت حشدالشعبی و توجه مرجعیت عراق شمشیر شیعه بر نقشه دشمن غالب شد.

وی با بیان اینکه غلبه نظامی با غلبه معنوی نیز می‌تواند همراه باشد، گفت: باید در جبهه‌های مختلف به دنبال غلبه عقل بر جهل، غلبه ارزش‌ها بر ظلم و غلبه آخرت بر دنیا باشیم تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم.

الحیدری یادآور شد: هر چند در اربعین حسینی باید به فکر رفاه زائران باشیم اما تبلیغ فرهنگ و پیام عاشورا مهم‌ترین عنصر است که باید در قالب بصیرت و آموزه‌های دینی مورد توجه قرار گیرد؛ اینکه بعد از اربعین در بصیرت و رفتار خود به تغییری نرسیم نشان می‌دهد که این سفر برای ما هیچ کاربردی نداشته است.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه ایمان به اسلام واقعی باید مورد توجه زائرین اربعین قرار گیرد، اظهار کرد: اسلام سیاسی، انقلابی جهادی و با بصیرت با اسلام آمریکایی، انگلیسی، افراطی و کوتاه فکر متفاوت است؛ ایران اسلامی با تکیه بر اسلام ناب محمدی(ص) توانسته به جایگاه کنونی برسد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با دشمن در سنگر فرهنگی سخت‌تر از جنگ در سنگر فیزیکی است، عنوان کرد: مقابله با نفوذ نظامی سخت است اما ایستادگی در مقابل نفوذ نرم دشمن سخت‌تر است به همین علت در اربعین حسینی باید به دنبال ترویج آموزه‌های درست فرهنگی درست باشیم.

الحیدری اضافه کرد: هدف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان تقسیم‌بندی عراق است اما به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی اجازه نمی‌دهیم که به وحدت کنونی عراق خدشه‌ای وارد شود؛ عراق اکنون وضعیت مطلوبی دارد اما برخی از حرکت‌ها نیز به منظور اختلاف‌افکنی در این کشور دنبال می‌شود؛ ‌مسعود بارزانی به دنبال ایجاد قدمگاه برای رژیم صهیونیستی در کرستان عراق هستند اما رهبر انقلاب اسلامی و نیروهای مقاومت اجازه تحقق این هدف را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی ایران قوی باشد، نیروهای مقاومت عراق نیز توانمند خواهد بود و اگر ایرانی‌ها دچار هر اختلافی شوند دیگر کشورهای مقاومت مورد تاثیر قرار می‌گیرند.

الحیدری با تاکید بر اینکه وجود برخی از مشکلات در نظام اسلامی طبیعی است، تصریح کرد: اکنون دستاوردهای انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر نیز به خوبی قابل مشاهده است اما بیان مشکلات کنونی نباید این دستاوردها را مورد تاثیر قرار دهد.

این رهبر جبهه مقاومت عراق با بیان اینکه در اربعین حسینی باید برای حفظ پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج آموزه‌های عاشورا تلاش شود، عنوان کرد: امیدواریم با تبلیغ طلاب و هیأت‌های مذهبی ایران بتوانیم در اربعین امسال شاهد دستاوردهای متفاوتی در حوزه وحدت اسلامی باشیم.