خدمات فراوان امام حسن عسکری(ع) به جهان اسلام

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی درباره ویژگی های شخصیت امام حسن عسکری(ع) گفت: امام یازدهم شیعیان در مدت عمر کوتاه خود با وجود این که از محدودیت های زیادی برخوردار بودند خدمات زیادی به جهان اسلام ارائه دادند.

وی افزود: حضرت امام حسن عسکری(ع) را در دوران زندگی شان در پادگان زندانی کرده بودند تا مردم نتوانند از محضر حضرت بهره‌مند شوند اما نفوذ و معنویت ایشان به اندازه ای بود که برخی اطرافیان مباحث دینی مطرح شده توسط امام را به شیعیان می رساندند. با توجه به این که زندگی امام یازدهم در بین لشگریان می گذشت لقب عسکری در زبان عربی به معنای لشکر بر ایشان گذاشته شد.

این کارشناس علوم قرآنی درباره خصوصیات و ویژگی های اخلاقی و علمی امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: امام حسن عسکری(ع) از خصوصیات اخلاقی بسیار خوبی برخوردار بودند، در زمان حیاتشان مردم از محضر ایشان کسب فیض می کردند. در میان ائمه تنها درباره امام حسن عسکری(ع) روایت آمده است که مفسر قرآن بوده اند. این امام بزرگوار در ضمن تفسیر قرآن، قصد داشتند برخی حقایق و واقعیت ها را مطرح کنند که چون نمی توانستند ارتباط مستقیم با مردم داشته باشند؛ با شیوه تفسیر قرآن، حقایق را برای مردم روشن می کردند تا مردم و پیروان نیز از محضر ایشان کسب فیض کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی درباره دلیل محدودیت امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: حضرت در شرایط سختی زندگی می کردند و چون گفته می شد بعد از ایشان کسی به دنیا قدم می گذارد که طبق روایات و دستورات اسلامی ظلم را بر می چیند و عدل و داد را حاکم می کند، مخالفان به دنبال این بودند که چنین شخصیتی متولد نشود و ایشان را محدود کرده بودند. زمان بارداری مادر حضرت ولی عصر(عج) نیز مخفیانه بود چون حکومت آن زمان به دنبال این بود که از امام حسن عسکری(ع) فرزندی متولد نشود و چنانچه متولد شود، از بین برود.

وی ادامه داد: آنچه در تاریخ نقل شده است حکایت از این دارد که شب ولادت حضرت ولی عصر(عج) پدر ایشان، شخصی  را به دنبال خواهرشان فرستاد و به او فرمود: "از همسر من مراقبت کن که امشب از او فرزندی متولد می شود که جهان در انتظار اوست". خواهر امام یازدهم می گوید من هیچ آثاری از حمل در مادر حضرت ولی عصر(عج) ندیدم و به امام حسن عسکری(ع) گفتم که  خبری نیست و نگران بودم. امام فرمود: "عجله نکن". نزدیک صبح آثار وضع حمل در همسر امام حسن عسکری(ع) پیدا و حضرت ولی عصر(عج) متولد شدند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره شهادت امام حسن عسکری(ع) و ماجراهای بعد از آن اظهار کرد: ایشان از طریق زهر مسموم و به شهادت رسیدند. بعد از شهادت این امام بزرگوار با توجه به این که بر پیکر ایشان باید امام نماز می خواندند حضرت ولی عصر(عج) که تا آن روز بر عموم مردم ظاهر نشده بودند، ناگهان ظاهر شدند. در تاریخ نوشته شده است که جعفر کذاب برادر امام حسن عسکری(ع) آماده شد که بر بدن امام نماز بخواند و همه تعجب کردند که چگونه جعفر می تواند برای امام حسن عسکری(ع) نماز بخواند. ناگهان پرده کنار زده شد و یک شخص در حالی که صورتش مثل ماه می درخشید به میان مردم آمد و پیراهن عمویش را کشید و فرمودند: من سزاوارم که بر پدرم نماز بخوانم. ایشان حضرت مهدی (عج) بودند و نماز را بر بدن پدرشان یعنی امام حسن عسکری(ع) خواندند و دوباره از نظرها غایب شدند. ایشان تا آن روز از چشم دیگران مخفی بودند و بعد از نماز بر پیکر پدر دوباره مخفی شده و وارد غیبت صغری شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا از رهروان راه حضرت امام حسن عسکری(ع) باشیم، از محضر فرزندشان حضرت ولی عصر(عج) بهرمند شویم و خداوند ما را از یاران ایشان قرار دهد.