اولین حضور حضرت مهدی (عج) در دوران امامت خویش

شهادت امام حسن عسکری (ع)، چنان بازتاب گسترده‌ای در سامرا داشت، که عموم مردم پس از مطلع شدن از شهادت ایشان، به سمت منزل امام حسن عسکری (ع)، روانه شدند.

پس از شهادت و انجام امور غسل و کفن پیکر مطهرشان، خادم حضرت (ع)، «عقید» به قصد با خبر کردن جعفر بن علی از منزل خارج شد تا او را برای اقامه نماز بر پیکر امام حسن عسکری (ع) آگاه سازد. ولیکن پس از همراهی جعفر بن علی به بالای سر پیکر شریفشان، هنگامی که وارد خانه شدند، دیدند حسن بن علی (ع)، کفن شده در تابوت قرار گرفته است و هنگامی که خواست آماده اقامه نماز شود، کودکی گندمگون و با مو‌های مجعد جلوی او را گرفت و گفت:‌ ای عمو، من برای نماز خواندن بر پدرم سزاوارترم. جعفر در حالی که چهره‌اش عبوس و زرد شده بود پا پس نهاد و پسر بچه جلو آمده و بر او نماز خواند. (کمال‌الدین ۲/۴۷۵)

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی سخنران و کارشناس مذهبی امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اقامه نماز حضرت مهدی موعود (عج) بر پیکر پدر بزرگوارشان را اولین اقدام امامت دوازدهمین امام شیعیان دانست و در این خصوص گفت: حکومت بنی عباس بعد از شهادت امام هادی (ع)، و حضرت حسن بن علی بن محمد (ع) به دنبال آن بودند که بگویند بعد از امام حسن عسکری (ع)، نسلی دیگر وجود ندارد و خود امامت را بر عهده بگیرند، چراکه دوران بارداری و وضع حمل مادر حضرت مهدی موعود (ع) از دیدگان مردم آن دوران پنهان بود و مدت کوتاهی نیز در زمان حیات پدر بزرگوارشان، در پس غیبت بودند. ولیکن همه پیامبران و امامان و به غیبت امام مهدی (عج) تاکید داشتند و روایات مختلفی را بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) نیز تمام تلاش خود را کردند تا مسئله غیبت را به درستی برای شیعیان بیان کنند و مردم در زمان غیبت امام خود را کنار نزدند. به همین دلیل بود که بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) اولین ظهور حضرت حجت (عج) که در روایات تاریخی آمده است، اقامه نماز بر پیکر مطهر پدرشان است که جعفر بن علی معروف به نام جعفر کذاب قصد داشت خود را به عنوان امام جانشین امام حسن عسکری (ع) معرفی کند، اما حضرت مهدی(عج)، با عبور از میان مردم، از اقامه نماز عموی خود (جعفر کذاب) بر پیکر پدرشان ممانعت کردند و خود بر پیکر پدر بزرگوارشان نمازخواندند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی با اشاره به امامت و رهبری امام حسن عسکری (ع) و حضرت مهدی (عج)، بیان کرد: یکی از نکات مهمی که می توان درباره آن بحث کرد، اطاعت از امام و رهبری است، که ما اگر دقت داشته باشیم، خواهیم دریافت که دین ما یک دین سیاسی است و به درستی مسائل سیاسی را در خود پنهان کرده. جعفر کذاب فردی است که در خانواده‌ای مثل خانه امام هادی (ع) بزرگ شده است، اما طبق نفوذ دشمن، مانع تربیت الهی در این فرد شده بود و با اینکه عموی حضرت حجت (عج) بود، اما از دشمنان آن ها نیز به شمار می رفت.

وی افزود: البته امروز نیز، ما شاهد دشمنان خود با عنوان دشمنان جهان اسلام (داعش) و تشیع (شیعه انگلیسی) هستیم، این افراد، همان کسانی هستند که بویی از شیعه امیرالمومنین (ع) بودند و اسلام ناب محمدی (ص) نبردند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی اظهار کرد: بعد از شهادت امام رضا (ع)، امامت امامان جواد الائمه(ع) ، هادی (ع) و حسن عسکری(ع) در پس پرده بوده و در آن دوران شیعیان خود و مردم را عادت می‌دادند تا از امامی غایب اطاعت کنند، به همین منظور ائمه معصوم (ع) بیشتر در منزل خود بودند و به امور می پرداختند. این پنهان و غیبت در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) تشدید شد و در نظامیه زندگی می‌کردند که تمام رفت و آمد هایشان تحت کنترل بود، تا جایی که حضرت حسن بن علی بن محمد (ع)، به عنوان تنها معصومی است که به شکل ظاهری نتوانستند حج بروند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در شهادت امام حسن عسکری (ع) و امام هادی (ع) این است که در این دو بزرگوار در دوران جوانی، حدود ۳۰ تا ۴۰ سالگی به شهادت رسیدند و در فوج لشکر دشمن و در منطقه‌ای نظامی ازدواج کردند و در خانه‌ای زندگی می کردند که پر از نیرو‌های دشمن بود و شرایط سختی را از نظر روح و روان پشت سر می گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی هوایی در پایان خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) پدر بزرگوار حضرت مهدی (عج) طبق وعده خداوند، برای نجات بشیریت و وعده کتب الهی و ادیان الهی و غیر الهی به وجود امام آخرالزمان (عج) اشاره کرده بودند، که به طور حقیقی در دین ما گفته شده است.