خاطره جالب از نماز خواندن دختر 11 ساله در اتوبوس

حجت الاسلام قرائتی در مراسم تجلیل از فعالان اقامه نماز که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در سخنانی  با اشاره به بیانات امام خمینی(ره)گفت: برای نشان دادن گوهر نماز باید وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و هنرمندان به ویژه هنرمندان سینما و تلویزیون همت کنند.  نشان دادن و نمایش نماز آدم های پیر و از کارفتاده تبلیغ و ترویج نماز نیست. بسیاری از کارهای موثر در زمینه ترویج فرهنگ نماز در جامعه نیازی به پول و هزینه ندارد.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: مدیرکل و معاونان در هر سازمانی باید در صف اول نماز حضورپیدا کنند. همچنین  احکام فقهی نماز به صورت جزوه های صوتی و تصویری منتشر  و برای فرستادن به کشورهای دیگر تدارک دیده شوند و احکام نماز بیان شوند. البته نماز وزارت خانه ها را جزو دین حساب نکنید،  زیرا حضور مدیران کل در مساجد محله شان مهم است.

قرائتی عنوان کرد: پول خیر است، عقل خیر کثیر است. فکر کنید و با دیگران نیز مشورت کنید. در طول ۳۰ سال گذشته، وزارت ارشاد هیچ مشورت حتی تلفنی در مورد نماز با من نکردند. گاهی مردم عوام بهتر از ما می فهمند. ما یک بار از بچه ها خواستیم شیرین ترین نمازی که در عمرتان خواندید را برای ما بفرستید. در آن نامه ها،  دختر ۱۱ ساله ای نوشته بود که با پدرم در اتوبوس جاده ای بودم؛ راننده برای نماز در جاده توقف نمی کرد. این دختر از کیف خود ظرف آب را برداشت و در داخل اتوبوس وضو گرفت، مهر این دختر به دل شاگرد راننده افتاد و راننده  اتوبوس را متوقف کرد. دختر نمازش را شروع کرد، همه مسافران آفرین گفتند و بعد یکی یکی پیاده شدند و همراه با آن دختر نماز خواندند. دختر گفت یک دفعه دیدم ۱۷ نفر همراه من نماز می خوانند.

وی ادامه داد: در سمیناری در یزد بودم، پزشکی که سخنرانی می کرد می گفت شما با تماشای کسانی که غذا را با اشتها می خورند احساس گرسنگی خواهید کرد. اما کسی که فیلم غذا خوردن را بازی می کند شما را گرسنه نمی کند. باید در مورد نماز هم همینطور باشد. خود شما باید مثلا هر ماه یک بار آیات و روایات آن را بخوانید و یا آثار هنرمندان نماز را ببینید. خداوند می فرماید محبت از طرف خداست. هنر این است که زود بفهمید و دیر یادتان برود.

قرائتی خاطر نشان کرد: راجع به نماز ما مسئول هستیم. نماز پر از راز و رمز است و در نماز، هنر هم تعبیه شده است. تمام هستی برای بشر است، بشر برای عبادت است و قله عبادت نماز است و قله نماز سجده است و قله سجده، سجده آخر است که در آن دعا می کنیم.