غیرشرعی بودن بلند کردن صدای بلندگوهای مجالس

حضرت آیت الله بهجت فومنی، معتقداند که صدای بلندگوهای مجالس عزاداری و مساجد نبایستی به نحوی باشد که آسایش را از دیگران سلب نماید.

آیت الله بهجت گفت: بلند کردن صدای بلندگوهای مساجد و روضه خوانی ها اگر به اندازه‌ای باشد که هر کس بخواهد بخوابد، بتواند بخوابد، اشکال ندارد. در غیر این صورت، یعنی اگر بلند کردن صدای بلندگو به اندازه‌ای که هرکس خواست بخوابد، نتواند بخوابد، برخلاف سیره متشرعه است؛ زیرا ممکن است در اطراف مسجد یا تکیه، افراد مبتلا به مرض قلبی باشند، و یا شخصی غیرمریض در اطراف باشد که بخواهد فردای آن روز سر کار برود، و نتواند بخوابد، آیا مزاحمت او که می‌خواهد روزی عایله خود را تأمین کند، اشکال ندارد؟

ایشان افزودند: اگر انسان مسلمان بخواهد متمدن به تمدن اسلام باشد و دیگران را به حقایق اسلام دعوت کند، یا افراد مسلمان را در اسلام برقرار و ثابت نگاه دارد که به بلاد مختلفه کفر فرار نکنند، باید کاملا حقوق و حدود اسلامی را بشناسد و به آن‌ها عمل کند. شاید ایجاد این گونه مزاحمت‌ها حتی برای افراد غیر مسلمان هم از ما جایز نباشد.

آیت‌الله بهجت در پایان افزودند: با رعایت اخلاقیات و رفتار صحیح اسلامی، افراد غیرمسلمان هم به اسلام و مسلمان ها گرایش پیدا می‌کنند.