کمبود مسجد در مناطق محروم

نشست خبری بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و فضای مجازی» صبح امروز مورخ ۲۱ آذرماه با حضور محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و مسعود دریس مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز و فضای مجازی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در ابتدای این نشست گفت: اجلاس سراسری نماز ۳۰ آذر در استان هرمزگان و با پیام مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های امروزه جامعه، فضای مجازی است. در این رابطه یکی از سوالات اساسی خانواده‌ها در نشست‌های مربوط به نماز، فضای مجازی و چگونگی کنترل فرزندان در آن بوده است. از سال گذشته در زمینه فضای مجازی اقدامات گسترده‌ای با هدف ترویج نماز آغاز کرده‌ایم تا تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.

 
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مخاطبین فضای مجازی اکثرا جوانان هستند و از آنجائیکه این فضا مرز جغرافیایی ندارد، به راحتی می‌توانیم پیام‌های خود را انتقال دهیم. به همین منظور فراخوانی در راستای تولید محتوا‌های مربوط به نماز اعلام کردیم که ۲۸۵۵ اثر از سوی مردم به ما ارسال شد و از ۱۰۰ اثر برتر آن در اجلاس تقدیر خواهد شد.
 
مظفر گفت: ۷۰ درصد شرکت کنندگان این دوره از جوانان هستند که ۶۰ درصد آنها را برادران و ۴۰ درصد را خواهران  تشکیل می دهند. حدود ۲۰۰ شرکت و موسسه خصوصی آثار خود را برای ما ارسال کرده اند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز همچنین  با اشاره به آثار ارسال شده گفت: برخی از این آثار عبارتند از: ربات نماز، دانش نامه نماز، مسجد یاب، اپلیکیشن مناسب معلولان برای جست و جوی مسجد مناسب معلولان و اپلیکیشن قرائت نماز است. ۴۵۵ اثر ارسالی در زمینه طرح‌های گرافیکی، ۲۸۶ اثر نمایشی، ۱۵۲  نرم افزار‌ با موضوع نماز، ۸۶ اثر چند رسانه‌ای، ۵۰۰ کانال و گروه و سایت در فضای مجازی و ۲۴۳ ایده موفق و موثر ارائه و همچنین ۲۰ عنوان کتاب برای سنین مختلف در حوزه نماز در طی ۱ سال اخیر چاپ شده که مجموعا ۳۰۰ هزار نخسه از آن‌ها منتشر شده است.

وی عنوان کرد: مجمع خیرین مسجد ساز، نهضت تبلیغ ساخت مساجد کوچک و کم هزینه در مساجد محروم ایجاد کرده که برآورد شده اگر مردم استقبال کنند، سالی ۱۰۰ مسجد ساخته می‌شود، چرا که امروزه در مناطق محروم با کمبود مساجد روبه رو هستیم.

مظفر خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف مساجد، عدم استقبال از نماز صبح است که با هماهنگی با سایر نهاد‌ها توانستیم در ۲۰۰۰ مسجد نماز صبح را احیا کنیم.

امروزه آفلاین بودن در برابر دشمنی که آنلاین است جایز نیست

دریس مدیر روابط عمومی و فضای مجازی ستاد اقامه نماز با تشریح اهداف اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و فضای مجازی» بیان کرد: هوشیار سازی مردم در برابر تهدیدات فضای مجازی، آموزش عمومی و فرهنگ سازی در جهت بالابردن سواد رسانه‌ای مخاطبان، ایجاد گفتمان سازی و استفاده حداکثری از فضای مجازی و همچنین استفاده از تشکل‌های مردمی در فضای رقابتی فضای مجازی به منظور حضور آگاهانه و مسئولانه در فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه امروزه آفلاین بودن در برابر دشمنی که آنلاین است جایز نیست، درخصوص تولید محتوای در فضای مجازی گفت: ما اقدامات خود را در دو حوزه تولید و توزیع محتوا انجام داده ایم و در حوزه تولید محتوا توانسته ایم بیش از ۵ هزار محتوای نمازی در قالب‌های متنوع تولید کنیم.

 
دریس افزود: شبکه ملی مبلغین نمازی، متشکل از ۴۰۰ مبلغ نماز را در سراسر کشور تشکیل داده ایم که به طور مستمر محتوا‌های تولیدی را توزیع می‌کنند و همچنین اپلیکیشن شیوه‌های دعوت به نماز نیز ایجاد شده است.