چرا مقام "سیدالکریم" انقدر بزرگ است؟

به مناسبت میلاد باسعادت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام (2 دی) چند نکته تقدیم می‌شود:

1 -  جناب عبدالعظیم معروف به سیدالکریم با 4 واسطه به امام حسن علیه‌السلام و سپس به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌رسد و عمر مبارک ایشان نیز 79 سال بوده است. ایشان دو فرزند به نام‌های محمد و امّ‌سلمه داشته که نسل جناب عبدالعظیم از دختر وی بوده و از فرزند پسر، نسلی به وجود نیامده است.

2 -  آن جناب، ده سال نخست زندگی، هم‌عصر امام هفتم بودند و سپس به ترتیب روزگار امام رضا (غیرمستقیم کسب فیض نموده) و امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام (مستقیم کسب فیض نموده) را درک نموده است.

3 - از علل عظمت این امامزاده جلیل‌القدر می‌توان به نَسَب شریف او، مورد تأیید امام معصوم بودن، هم‌عصر بودن با 4 امام معصوم و نقل روایات متعدد (امام صادق علیه‌السلام فرمود: قدر و منزلت شیعیان ما را به اندازه نقل روایات آنها از ما و فهم و درک روایات بشناسید)، ایستادگی مقابل ظلم، ولایتمداری، کرامات منقول از زیارت و ثواب هم‌سنگ زیارت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام اشاره نمود.

4 - جناب عبدالعظیم پیرو ملاقات با امام هادی علیه‌السلام به دلیل صدور دستور جلب توسط متوکل عباسی به ایران فرار کرد و در ری مخفی شد.

5 -  او عقایدش را به امام معصوم علیه‌السلام عرضه کرد و از درستی آن مطمئن شد و مدال تأیید بر گردن آویخت.

6 -  دو کتاب کوچک شامل خطبه‌های امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و دیگری به نام (یوم و لیلة) که به معرفی اعمال مستحب و اخلاقی شبانه‌روز می‌پردازد تألیفات منسوب به ایشان است.

7 -  در زمان متوکل عباسی، آزار زیادی متوجه سادات حسنی از جمله جناب سیدالکریم بود. او یاران امام هادی علیه‌السلام را با میله فلزی یا شلّاق می‌زد تا شهید می‌شدند و حتی به نزدیکان خود نیز رحم نمی‌کرد. چنانچه معلم دو فرزندش به نام ابن سکّیت وقتی فضائل حسنین علیهما السلام را در برابر او در مقایسه با دو فرزند متوکل برشمرد به دستور خلیفه وقت، آنقدر شکمش را لگد کردند تا به وضع دلخراشی جان سپرد. متوکّل عباسی جنایات زیادی انجام داد که از آن جمله تخریب قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام و دستور زراعت در آن زمین بود.