کم شدن داغ مصیبت با خواندن این نماز

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناش علوم قرآنی درباره مصیبت دیدگان و رهایی از درد و رنج مصیبت گفت: زلزله نمونه ای از  مصیبت ها است. در زلزله رودبار و بم ده‌ها هزار نفر از دنیا رفتند و قطعاً تحمل داغ و مصیبت برای خانواده‌ها سخت بود.

وی افزود: یاد خدا، مکالمه کردن با خدا، نماز و دعا خواندن به معنایی که کسی در خانه پروردگار عالم سر تعظیم فرود آورد و از او بخواهد، خداوند نیز در او آرامش درونی ایجاد می‌کند و داغ مصیبتش را سهل و سبک می‌کند. 

این کارشناس علوم قرآنی درباره مصیبت ها به عنوان امتحانات الهی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: "وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ" و قطعا شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‌آزماییم و مژده ده شکیبایان را". در اینجا ثمرات می‌تواند بچه‌، خانه‌، و ثروت باشد. "الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ". "کسانى که چون مصیبتى به آنان برسد مى‌ گویند ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى‌ گردیم". آنهایی که مصیبتی به آن ها وارد شد و صبور شدند در این ماجرا پاداش می گیرند. همچنین خدا در قرآن می فرماید: "استعینوا بالصبر و الصلاه". هر چیزی را با صبر و نماز از خدا طلب کنید چون نماز به انسان صبوری می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهاری درباره اعمال عبادی برای رهایی و کم شدن داغ مصیبت توضیح داد: نمازهای مستحبی، دعا و نافله‌ها خوانده شود. در طول سال حتی اگر بر افراد حادثه‌ای هم وارد نشد احتیاط بر این است که نماز آیات خوانده شود. خواندن 34 رکعت نمازهای نافله در شبانه روز سفارش شده است، نماز شب خوانده شود که یکی از آثار آن آرامش است.

وی به واقعه کربلا به عنوان نمونه ای از آرامش که خدا در بندگانش قرار داد پرداخت و افزود: نقل شده است که دختر اباعبدلله(ع) دارو ندارشان را از دست داده بودند و امام حسین (ع) تصمیم به نبرد در میدان گرفت. در حال رفتن به میدان  دخترش سکینه(س) در مقابلشان ایستاد و فرمود: "ما را به شهر مدینه برگردان". حضرت فرمود: "هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد." حضرت سکینه(س) پرسیدند: پس مارا به چه کسی می‌سپارید؟ حضرت اباعبدالله (ع) فرمود: "شما را به خدا می‌سپارم". حضرت سکینه(س) می‌ فرماید: "چنان آرامشی من از این جمله پدرم به قلبم نشست که قابل وصف نیست".

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: امام محمدباقر(ع) مانند نمونه ای از آرامش معنوی که برای حضرت سیکنه(س) اتفاق افتاده است را توصیف می کند  و می فرماید: "شب شام غریبان عاشورای سال 61 هجری به خیمه ای نیمه سوخته که جمع  84 نفره ما در آن بود نگاه کردم  هیچ مردی در میانمان جز علی‌ابن الحسین(ع) که دچار صدمه جسمانی شده بود، حضور نداشت مابقی همه زن بودند، داغدیده بودند، برادر، عمو، پدر، برادر شوهر و عزیز از دست دادند. سن دو سه نفر از این جمعیت زیر سه سال بودند و بقیه افراد بالای 3 سال و مشغول خواندن نافله شب  بودند. 

حجت الاسلام و المسلمین بهاری تصریح کرد: معنی آرامش این است که وقتی بدن برادران، فرزندان، برادرزاده ها و عزیزانت در میدان نبرد افتاده است برای خواندن نماز شب و راز و نیاز کردن با خداوند متعال می ایستی و آن آرامش لازم به قلب تو ارزانی می‌ شود. این قول خداست که می‌فرماید: "از من آرامش بخواهید به شما می‌دهم."

وی خاطرنشان کرد: برخی مصیبت ها هشداری است و مردم باید بدانند که اگر با خدا مراوده کنند قلبشان آرامش می‌گیرد. خدا آرامش دنیا و آسایش را برای آخرت بیان کرده است بنابراین می‌فرماید "لمن خوف مقام ربه جنتان". هرکس در دنیا خداترس و خداباور باشد دو بهشت به او عنایت می‌کنم؛ بهشت دنیا و بهشت آخرت. بنابراین باید به این نکته مهم توجه زیادی داشت و از رفتارهایمان مراقبت کنیم.