بهترین دعایی که می توانیم در حق یکدیگر بکنیم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی اظهار داشت: عاقبت به خیری مبحثی مهم در زندگی انسان است که نتیجه اعمال او را مشخص می‌سازد و عوامل متعددی در آن دخیل هستند.

وی افزود: روایت است که حضرت علی(ع) برای کسانی که می‌خواستند عاقبت به خیر شوند دعا می‌فرمودند که خدا تو را در در دین ثابت قدم نگاه دارد؛ ثبات قدم در تقوا و حمایت از دین و پیشوایان دینی نخستین عامل عاقبت بخیری است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه در سوره مبارکه «فصلت» آیه 30 هم می‌خوانیم که خداوند در مورد استقامت در دینداری سخن می‌گوید خاطرنشان کرد: در این میان انسان به انواع و اقسام امتحانات الهی دچار می‌شود تا میزان استقامتش سنجیده شود.

وی ادامه داد: اگر کسی در پای دینداری و توحید ایستادگی کند فرشتگان بر او نازل شده و می‌گویند نگران نباش زیرا بهشت در انتظار توست و ما دوستانت هستیم و در دنیا و آخرت حمایتت می‌کنیم.

رفیعی با بیان اینکه حقیقت سعادت در پایان کار مشخص خواهد شد گفت: حضرت عیسی(ع) می‌فرماید آجر آخری که بر روی خانه گذاشته می‌شود مهم است نه آن سنگ بنایی که ابتدای کار می‌بینیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به خبر شهادت حضرت علی(ع) در ماه رمضان از سوی نبی مکرم اسلام(ص) تصریح کرد: ایشان همان لحظه از حضرت محمد(ص) سوال کردند که آیا دینم در آن زمان سالم خواهد بود و این سوال نشان‌دهنده اهمیت عاقبت بخیری است.

وی عنوان داشت: می‌گویند زمانی که سر امام حسین(ع) را به شام می‌بردند شخصی یهودی به نام یحیی با مشاهده نوری که از سر مبارک ایشان بر می‌خاست شنید که آیه‌ای از قرآن تلاوت می‌کند و همین امر موجب مسلمان شدنش شد و پس از درگیری با سربازان یزید به شهادت رسید و امروز آرامگاه او محل زیارت مومنان است.

رفیعی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات خداوند در انسان‌هایی که زمینه مناسب را دارند بهانه‌ای برای تحول قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سابقه منفی حاج طیب در تهران و ارادت او به شاه و خاندان پهلوی گفت: با این حال این شخص زمینه تحول را داشت و به امام خمینی(ره) علاقه‌مند شد و تظاهراتی گسترده علیه رژیم به راه انداخت و در همین مسیر به شهادت رسید.

وی افزود: طیب وصیت‌نامه جالبی دارد که در آن گفته است بر روی کفن من دعای رضیت بالله را بنویسید و عاقبت او نیز سرانجام به خیر انجامید.

رفیعی سرگذشت میرزا جهانگیرخان قشقایی را مورد توجه قرار داد و گفت: او در ابتدای کار تارزن بود و مطربی می‌کرد ولی در برخورد با یک عارف تحولی فکری در او ایجاد شد و به جایی رسید که بزرگانی همچون آیت‌‌الله بروجردی نزد او شاگردی کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بسیاری از جوانان دارای استعدادهای خوبی هستند ولی از آن استفاده نمی‌کنند یا استفاده نامناسبی دارند عنوان داشت: هنرهای فراوانی وجود دارند ولی برترین آنها آن چیزی است که با دین و مذهب در ارتباط باشد.

وی ادامه داد: برخی انسان‌ها هم بوده‌اند که ابتدا پیرو مکتب حق بوده‌اند ولی در پایان عمر منکر امامت حضرت مهدی(عج) شدند؛ احمد بن هلال از جمله اشخاصی بوده که امام عصر(عج) در مورد ایشان فرمودند ما تا روز قیامت او را لعنت می‌کنیم و خداوند او را نیامرزد.

رفیعی با اشاره به فرقه‌های انحرافی بابیت و بهائیت گفت: این فرقه‌ها با انگیزه سیاسی به وجود آمدند و هیچ مبنایی هم ندارند و تنها کشورهایی همچون انگلیس از آنها حمایت می‌کنند؛ علی محمد باب کسی بود که ظهر تابستان در بوشهر بر روی پشت بام زیارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن و سجده کامل می‌خواند و می‌گفت این کار ثواب دارد و در عین حال همین شخص به جایی رسید که فرقه‌ای انحرافی را به راه بیندازد و بهائیت نیز از مکتب او سر برآورد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه عوامل عاقبت بخیری سه دسته هستند خاطرنشان کرد: نمازها، دعاها و برخی ذکرها، اعمال نیک و رفتارها این سه گروه را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: دعای تمجید از جمله ادعیه‌ای است که در مفاتیح الجنان از آن نام برده شده و از امام صادق(ع) نقل است که فرموده‌اند سه ساعت در روز و سه ساعت در شب وجود دارد که خداوند به تعریف و تمجید از خود می‌پردازد و قرائت این دعا عاقبت به خیری را به دنبال دارد.