"خدا" واژه ای که میان زندگیمان گمش کرده ایم

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری بیان کردند: مقرب درگاه الهی شدن راه و روش(فرمول) خاص خود را دارد، تصریح کرد: نخستین مرحله از قرب الهی توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال است.

وی اضافه کرد: هر انسانی که توبه و استغفار کند و از گذشته خود پشیمان شود، در جهت قرب به خداوند متعال حرکت کرده است.
 
وی با یادآوری این مسأله که دست هایی که به سوی خداوند بلند شود، نا امید بر نمی گردد، ابراز داشت: حتی افرادی که با شوخی یا بازی دست خود را به سوی درگاه الهی بلند کنند، خداوند این دستان را خالی برنمی گرداند؛ بنابراین نخستین عامل قرب به خدواند متعال توبه است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با ذکر این که ذات مقدس الهی اصل استغفار و عذرخواهی را دوست دارد، به زائران توصیه کرد: هرگز از رحمت پروردگار نا امید نشوید؛ حتی اگر نمی توانید گناهی را ترک کنید، حداقل استغفار را ترک نکنید.
 
وی سپس به آیه 70 سوره فرقان اشاره کرد و با بیان این که دومین قدم در مسیر قرب الهی «ایمان به خدا و روز قیامت» است، خاطرنشان کرد: انسان با از یاد بردن خدا مرتکب به انجام گناه می شود؛ لذا یاد خداوند و روز جرا انسان را از گناه حفظ می کند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که انسان باید در همه مراحل و ابعاد زندگی به یاد خدا باشد، توصیه کرد: از امروز تصمیم بگیرید که به جای استفاده از عبارت «خسته نباشید» بگویید «خدا قوت» و به جای عبارت «مرسی» بگوید «خدا اجرت دهد» و به جای «فحش» بگویید «خدا هدایتت کند».
 
وی ادامه داد: در زندگی خود کلمه «خدا» را زیاد به کار ببرید تا ایمانتان به خدا افزایش یابد. همچنین عبارت های «بسم الله الرحمن الرحیم» و «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را در زندگی خود بسیار استفاده کنید.
 
حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با طرح این پرسش که چگونه زیاد به یاد قیامت باشیم، پاسخ داد: هر روز سوره واقعه را قرائت کنید، حتی اگر به دلایل مختلف نمی توانید همه این سوره را بخوانید، حداقل آیات ابتدایی این سوره را قرائت کنید.
 
وی «عمل صالح» را سومین قدم در مسیر قرب الهی دانست و گفت: «انجام واجبات و استقامت در انجام واجبات» و «خدمت به خلق خدا» از مصادیق عمل صالح است.
 
وی در پایان نتیجه گرفت: اگر انسان در مسیر قرب الهی این سه قدم را بردارد، خداوند متعال نیز پرونده گناهان همه عمر انسان را پاک می کند و به جای سیئات، حسنات درج می کند.