مقام و ارزش زنان از دیدگاه اسلام

یکی از مسائلی که بسیاری از مواقع سوال برانگیز شده ،مسأ له  جایگاه ، ارزش، ،مقام و منزلت زن در دین مبین اسلام است ، به طوری که  در چند ده اخیر این مسأ له باعث جبهه گیری ها ی  شدید در مقابل مبانی اسلامی و تشکیل گروهایی به  بهانه حمایت از زنان شده است  و دائماً این مسأ له ی  حقوق زنان را در هر  کوی و  برزنی  طلب می کنند که انگار اسلام هیچ گونه ارزش و بهایی برای زن و مقام شامخ زن قائل نشده است .

قبل از ورود دربحث اصلی که نگاه درون دینی به مسأله جایگاه و  ارزش زنان می باشد لازم میدانم تذکراتی را بیان کنم، این که درجهان کنونی یکی از مسلم ترین حقوقی که پایمال می شود، به یقین حقوق زنان است وقتی که به زن با نگاه ابزاری و بازار یابی نگاه می شود، و ارزش زن تا زمانی است که  قابلیت استفاده و کارایی لذت دهی داشته باشد و هنگامی که از این قابلیت تهی شد در واقع از ارزش ساقط شده است ، یا اینکه  که بین زن و استعدادهای ذاتی درونیش، بامرد با قابلیتهای جسمی متفاوت قیاس می شود ،  این تازه اولین گام در ضایع شدن حقوق زنان است ، بعضی از قیاسهایی که بین زن و مرد وجود دارد قیاسهای باطل است ، به طور مثال چرا مرد میتواند بعضی از آزادی هارا داشته باشد ولی زن از این آزادی ها به همان شکلی که مردان دارند محروم است ، این گونه  قیاسهابین زن و مرد قیاسی غیر علمی بشمار می رود آیا می شود گفت چرا یک ماشین سنگین بار زیادی حمل می کند ولی یک ماشین سواری به مراتب ظرفیت کمتری دارد این مثال شاهد بر غیر علمی بودن قیاس است.

جایگاه و ارزش زن در  اسلام

یکی از حقوقی که در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه برخوردار است  ،حقوق زنان می باشد به طوری که در این دین  شریف اسلام  بر خلاف ادیان تحریف شده دیگر به این مسأله اهمیت وبژه ای داده شده است.

برای  اینکه  منظرگاه قران کریم  و دیدگاه کلام الله مجید را در این مورد پیدا کنیم،  بهترین دلیل و برهان بر اهمیت دادن به این حق، یعنی حقوق زنان، متمسک شدن به صریح آیاتی است که در این مورد در کلام الله مجید وجود دارد، و این مسأله را بیان ،و مورد برسی قرار داده است ،

قبل از شروع به بحث باید عرض کنم این پیگیری حقوق زنان مختص به این چند دهه اخیر  نبوده ، بلکه جامعه زنان در طول تاریخ این مساله را دنبال کرده اند .

 جریانی درتفسیر مجمع البیان ذکر شده که بی ارتباط با این موضوع نیست روزی اسماءبنت عمیس همراه شوهر بزرگوارش جعفر بن ابیطالب از مهاجرین حبشه که هجرتی الهی و برای حفظ دین انجام داده بودند ، هنگامی که از این هجرت  برگشت ،به دیدار زنان پیامبر آمد و به آنان گفت :آیا در قرآن در رابطه با ما زنان چیزی هست ؟گفتند نه به محضر رسول الله شتافت و عرضه داشت یا رسول  الله زنان در ناامیدی و خسارتند ،پیامبر فرمود از چه نظر ؟عرضه داشت چنانکه از مردان ذکر خیر شده و از زنان نشده

خداوند متعال این آیه را نازل فرمودند :

إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللَّهَ کَثیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً

به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانى که بسیار به یاد خدا هستند و زنانى که بسیار یاد خدا مى‌کنند، خداوند براى همه آنان مغفرت و پاداش عظیمى فراهم ساخته است. (سوره مبارکه احزاب آیه 35)

با توجه دقیق به  این آیه شریف از کلام الله مجید، به این نکته مهم می رسیم که هرآنچه ارزش و مقام و کمال در نزد خدا به حساب می آید، برای زن و مرد بدون هیچ گونه تفاوت و فرقی مساوی است و هیچ گونه امتیاز بیشتری برای مرد قائل نشده است به طور مثال با توجه این این شریفه زنان همچون مردان می توانند به ده مقام عالی و ملکوتی کمال برسند که به قرار زیر است:

1-مقام اسلام  2-مقام ایمان 3- مقام طاعت و فرمانبری 4-مقام صدق 5-مقام صبر و پایداری در برابر تمام حوادث  6-مقام فروتنی و خوف از عظمت و عقاب حق 7- مقام کرم و جود که ثمره آن صدقه است 8-مقام روزه و صوم 9- مقام ضبط نفس ومالکیت بر شهوات 10- مقام یاد و ذکر خدا.