بیایید خودمان را بیشتر به پیامبر رحمت شبیه کنیم

بیایید گوشه هایی از سجایای اخلاقی حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) را باز خوانی کنیم.

محبت سرشار و اخلاق نیکو :

یکی از خصوصیات بارز و ملکوتی حضرت محبت سر شار و فراوانی ایشان به دوستان و اطرافیان بلکه تمام انسانها می باشد به طوری که خداوند  متعال در توصیف ایشان می فرمایند «وَما أرْسَلْناکَ إلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ»«و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»انبیاء / 107. ، حضرت با توجه به این که خود معدن اخلاق و محبت و مصداق اصلی آیه کریمه (رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ،)( و در میان خود) (فتح :29) حضرت نه تنها خود  بلکه دیگران را هم به این اخلاق و خصیصه الهی  تشویق می نمودند .

پیامبر صلی ‌الله ‌علیه ‌و‌آله : (ألا اُخْبِرُکُمْ بِاَشبَهِکُم بى؟ قَالوا: بَلى یا رَسولَ اللّه‌ِ. قالَ: اَحسَنُکُم خُلقا وَ اَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَى الحَقِّ وَ اَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفْوا وَ اَشَدُّکُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ)

آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: هر کس خوش اخلاق‌تر، نرم‌خوتر، به خویشانش نیکوکارتر، نسبت به برادران دینى‌اش دوست‌دارتر، بر حق شکیباتر، خشم را فروخورنده‌تر و با گذشت‌تر و در خرسندى و خشم با انصاف ‌تر باشد. (کافى، ج 2، ص 240، ح 35)

محبت فاتح قلوب :

به یقین یکی ازاسراری که باعث پیروزی و موفقیت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و ال و سلم )بود ،  محبت و اخلاق نیکو همراه با نرم خویی و احسان به دیگران بود، چرا که ما شاهد آن هستیم قرآن کریم و رسالت نبوی در سرزمینی طلوع می کند که خشن ترین و بی باکترین و جاهل ترین انسان های زمان در آن زیست می کرده اند ،برای هر انسانی در مرحله اول روشن است که رخنه کردن در قلوب این چنین انسانهای کار ساده ای نیست ،چرا که سالیان سال مردم آن سرزمین با خرافات و کج اندیشی و خون ریزی اجین شده اند، در این بین شاهد هستم که حضرت محمد مصطفی(ص) قبل از تبلیغ علنی آیین پاک الهی  به خوش خولقی و امانت داری شهرت داشتند،‌به طوری که این اخلاق نیکو باعث اعتماد و ستایش آن مردم قرار می گیرد .

(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ)

به (برکت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم‌] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى‌شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامى که تصمیم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.(آل عمران :159)

محبت حضرت محمد (صلی اله علیه و ال و سلم ) داری زوایا و نمونه های فراوانی بود از جمله :

محبت حضرت به مشرکان مکه

زمان فتح مکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من آنچه را برادرم یوسف در مورد برادران ستمگر خود انجام داد، همان می کنم و همانند او می گویم: «لاَ تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِینَ»(یوسف :92)؛ «امروز ملامت و سرزنشی بر شما نیست، خداوند گناهان شما را می بخشد و او مهربان ترین مهربانان است.»هنگامی که آن رهبر مهربان، مردم هراسناک و نگران را آرام نمود، اضافه کرد که: امروز روز نبرد و انتقام نیست، بلکه «اَلْیَوْمُ یَوْمُ الْمَرْحَمَةِ؛ امروز روز رحمت و محبت است. »

زوایای مختلف محبت حضرت :

محبت ایشان را اگر بخواهیم به طور خلاصه و تیتر وار بیان کنیم باید محبت ایشان را نسبت به خانواده ، نسبت به همسایه ،‌نسبت به همسر ،‌نسبت به فرزندان ،‌ نسبت به اسیران ،‌نسبت به اهل کتاب ،‌نسبت به حیوانات بر شمرد که توضیح و شرح هر کدام از این موارد خود مقالات متعددد را می طلبد

سخن پایانی امیوارم که همه ما با تمسک به سیره اخلاقی و الهی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و ال و سلم موجبات سعادت دنیا وآخرت خودمان را مهیا کینم.