عواملی که باعث قساوت قلبتان می شود

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در جلسه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» گفت: آیه ۱۶ سوره حدید با این مضمون «أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ» به معرفی عوامل سنگدلی و عوامل خشوع و خضوع دل می‎پردازد.

وی افزود: یکی‌از موضوعات مهم که در دین مبین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است خشوع و خضوع در عبادت است؛ کمااینکه خشوع و خضوع در برابر خدای متعال از صفات مؤمنین است.این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که مؤمن اهل تواضع و فروتنی است و کبر و غرور ندارد، ادامه داد: اصولاً دین اسلام دین اعتدال است و از افراط و تفریط به دور است و با رهبانیت مخالف است.

آیت‌الله میرعمادی اضافه کرد: اسلام نه ترس را پذیرفته و نه بی‎باکی را بلکه طرفدار شجاعت است، نه زندگی اشرافی را قبول دارد و نه زندگی در فقر و فلاکت را بلکه طرفدار یک زندگی اقتصادی سالم است کمااینکه انسان نباید آن‌قدر خود را ذلیل و خوار کند که دست به هر کاری بزند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که آیه ۱۶ سوره حدید بیان می‎کند که چه عواملی باعث سنگدلی و قساوت قلب می‎شود، به شأن نزول این آیه اشاره و اظهارکرد:  یک سال بعد از هجرت، منافقان برای بی‌اعتنایی به آیات قرآن، از سلمان خواستند تا از تورات برایشان بخواند. در پاسخ به آنها آیات ابتدای سوره یوسف نازل شد. بعد از مدتی مجدد از سلمان این درخواست را کردند و آیه «الله نزل احسن الحدیث» نازل شد. بعد از مدتی برای سومین بار همان درخواست را از سلمان کردند و آیه فوق به آنها پاسخ داد. یا اینکه این آیه هشداری است به یاران پیامبر(ص) که بعد از هجرت به نعمت و زندگی بهتری رسیدند، اما به‌جای این‌که بر ایمان آنها افزوده شود قلوب بعضی را قساوت گرفت.

وی ادامه داد: در شان نزول دیگرى، آمده است: یاران پیامبر(ص) در مکه در خشکسالى و زندگى سختى به سر مى‌بردند، هنگامى‌که مهاجرت کردند به فراوانى و نعمت رسیدند وضع آنها دگرگون شد، و قساوت بر قلوب عده‌ای چیره گشت، در حالى‌که لازم بود، برایمان و یقین و اخلاص آنها، به‌خاطر مصاحبت با قرآن افزوده شود لذا آیه فوق نازل شد و به آنها هشدار داد.

این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به ترجمه آیه ۱۲ سوره حدید با این مضمون « آیا براى کسانى‌که ایمان آورده‌‌اند هنگام آن نرسیده که دل‌هایشان به یاد خدا و آن حقیقتى که نازل شده نرم [و فروتن] گردد و مانند کسانى نباشند که از پیش بدان‌ها کتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا کشید و دل‌هایشان سخت گردید و بسیارى از آنها فاسق بودند»، اظهارکرد: شکل و ظاهر این آیه توبیخ و سرزنش است و عتاب می‎کند، کمااینکه ما هم امروز باید فراموش نکنیم ملت ما قبل از انقلاب چگونه بود و الان در چه وضعیتی قرار داریم به برکت انقلاب اسلامی امروز وضع اکثریت مردم خوب شده است پس این آیه برای اصلاح انسان بس است.

آیت‌الله میرعمادی در بیان عواملی که باعث قساوت قلب و سنگدلی می‎شود به شهوت‌رانی و هوی‎پرستی، سرگرم شدن به لهو و لعب و خوشگذرانی، مستی نعمت، غرور و بدمستی کردن نسبت به نعمت‌های الهی، هدر دادن و ضایع کردن نعمت‌ها، پافشاری بر گناه، همنشینی با افراد بد، داشتن آرزوهای طولانی و دست نایافتنی اشاره کرد.

وی گفت: در مقابل برخی عوامل باعث خشوع و خضوع می‎شود که ازجمله این عوامل می‎توان به ذکر و یاد خدا و این‌که خدا را فراموش نکنیم و او را در نظر بگیریم و بدانیم که قدرت خدا فوق همه قدرت‌هاست.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با یادآوری این‌که هرچه ارتباط ما با خدا بیشتر باشد قدرت معنوی ما بیشتر می‎شود، ادامه داد: تلاوت قرآن البته با صدای بلند نه مطالعه خشوع و خضوع انسان را زیاد می‌کند و در نسل انسان نیز تاثیر مثبت به‌جای می‎گذارد. وی افزود: یادآوری قیامت و روز حساب، توجه به عظمت خدا، مبارزه با خودپرستی نیز از دیگر عواملی است که باعث خشوع و خضوع می‎شود.