همه چیز درباره رویت هلال ماه شوال و مبنای اعلام مراجع تقلید

حجت الاسلام و المسلمین محسن مقدس زاده عضو ستاد استهلال، درباره چگونگی رویت هلال ماه شوال و مبنای اعلام مراجع تقلید در هلال ماه شوال اظهار کرد: در ماه های قمری مشخصات هر کدام از هلال های ماه بر مبنای درخشندگی، مختصات قرارگیری و سایر عوامل به صورت جداگانه بررسی می شود و با نتیجه به رصدهایی که سالیان گذشته انجام شده، نتیجه اعلام می شود، البته باید توجه داشته باشیم که رویت هلال ماه فرمول دقیق ریاضی ندارد و وابسته به رصد هایی است که انجام می شود. 

وی ادامه داد: با توجه به نرم افزارهای موجود و نقشه های هوایی و آسمانی همه کسانی که مطالعه داشته باشند می توانند از چگونگی رویت هلال ماه آگاه شوند و درکی کلی از رویت هلال ماه داشته باشند. درپاسخ به دوستانی که می گویند باید ماه شوال یک روز با تاخیر دیده شود و پنجشنبه است باید گفت؛ غروب یکشنبه ۱۵ اردیبهشت به هیچ وجه ماه قابل رویت نبود و احتمال بسیار ضعیفی در دیده شدن ماه رمضان برای روز دوشنبه بود، به همین منظور و با توجه به مشخصات کامل هلال ماه در غروب سه شنبه، سه شنبه هفدهم اردیبهشت اول ماه رمضان شد.

عضو ستاد استهلال با بیان اینکه هلال هر ماه به صورت مستقل بررسی می شود، تایید کرد: ما اگر به منابع علمی و نجومی مراجعه کنیم، متوجه می شویم که براساس مشخصات، هلال ماه شوال در غروب دوشنبه در ایران و مناطق اطراف آن رویت نمی شود و این درحالی است که در سه شنبه 14 خرداد ماه به راحتی و با چشم غیر مسلح ماه قابل رویت است. البته کشورهایی که اهل سنت هستند پیرو کشور عربستان پیش می روند و کشور عربستان مبنای یکسانی در رویت هلال ماه و سال ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مقدس زاده در پایان یادآور شد: در تشخیص رویت هلال ماه رمضان و شوال در بسیاری از کشورهای اهل سنت اختلاف است، اما در ایران بیشترین کار ما در کنار استهلال، نظر منجمان و کارهای علمی است و این علم می گوید عید فطر امسال صددرصد چهارشنبه پانزدهم خرداد است.