خسارت سه میلیارد ریالی سرمای بهاره به گوجه سبز و زردآلوی ساوه

محمودرضا خلیلی افزود: سرمای بهاره در این شهرستان که از 28 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و بر اثر بارش‌های روزهای ابتدایی سال‌جاری ادامه داشت، خسارت بسیار زیادی را به درختان گوجه سبز، زردآلو و میوه‌های سردرختی وارد کرد.

 

وی با اشاره به خسارت سرمازدگی بهاره به 150 هکتار از باغات گوجه سبز این شهرستان افزود: بر اثر این سرمازدگی بیش از 750 تن از این محصولات از بین رفته است.

 

وی میزان خسارت سرما به میوه زردآلو را نیز 50 هکتار اعلام کرد که بر اثر آن 20 تن محصول از بین رفته است. این خسارت در بخش نوبران و بخش مرکزی شهرستان وارد شده است.

 

معاون جهاد کشاورزی ساوه در ادامه در خصوص مقابله با سرمازدگی باغات در این فصل گفت: پدیده سرما در فصل بهار به اندام‌های نورسته جوانه و شکوفه‌ها آسیب جدی می‌زند و باعث از بین رفتن فرآیند رشد اندامی در میوه می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که برودت هوا به صورت فراگیر بوده و سطح وسیعی از منطقه را جبهه هوای سرد در بر بگیرد، اقدام عملی برای جلوگیری از بروز خسارت سرما به درختان نمی توان انجام داد.

 

خلیلی خاطر نشان کرد: از کشاورزان خواسته‌ایم محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت بروز ‏حوادث غیرمترقبه بتوانند از محل اعتبارات صندوق بیمه محصولات کشاورزی، خسارت خود را ‏جبران کنند.‏