منفی شدن شاخص اشتغال‌ در شهرک صنعتی خنداب

اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تاکید مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیاز مبرم جامعه امروزی است.

 

شهرک صنعتی خنداب نزدیک به ۲۰ سالی است که تاسیس شده و در قسمت شمالی خنداب واقع است.

 

شهرک صنعتی خنداب این روزها حال خوشی ندارد و امروز باید آنرا شهرک متروکه نامید، چرا که عدم حمایت مسئولان از تولید کنندگان باعث شده تا همه کارگاه‌ها تعطیل و تولید و اشتغال در این شهرک برچیده شود.

 

سال نود و دو با سفر مقیمی استاندار استان مرکزی به خنداب کلنگ‌زنی کارخانه تولیدی کاشی و سرامیک به مساحت ۵ هزار متر در آبان ۹۲ در انتهای سمت راست شهرک زده شد که میزان پیشرفت این کارخانه تا به حال فقط تسطیح زمین و دیوارکشی محوطه بوده و هیچ اقدام دیگری انجام نشده است و نزدیک ۲ سال است که این پروژه بدون هیچ گونه پیشرفتی رها شده است.
 

 غلامعباس سلیمی رئیس هیأت امنای شهرک صنعتی شهر خنداب در خصوص فعالیت کارگاه‌ها در شهرک صنعتی گفت: علت تعطیلی کارگاه‌های شهرک صنعتی خنداب نبود نقدینگی در دست تولیدکنندگان است.

سلیمی اظهار کرد: در این شهرک کارگاه مقواسازی، بلوک‌سازی، تولید تیرهای برق، تولید قالب‌ و بلوک‌های جدول‌سازی، تولید دمپایی، کشمش پاک‌کنی، پلاستیک‌سازی و تولید شن و ماسه و تعمیر صندوق‌های صدقات وجود دارد که در هر کدام از این کارگاه‌ها ۱۰ تا ۱۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال داشتند.
 
 
وی با بیان این مطلب که نزدیک به ۳۰ کارگاه در این شهرک وجود دارد افزود: تا سال قبل ۲ کارگاه در این شهرک فعالیت داشتند که یکی از آنها به علت گرفتن تسهیلات با بازپرداخت ۲۴ درصد متضرر شد و کارگاه را تعطیل کرد، بنابراین از این تعداد گارگاه، فقط یک کارگاه فعالیت می کند.
 

رئیس هیأت امنای شهرک صنعتی شهر خنداب گفت: این شهرک نزدیک ۸ سال است که در این وضعیت به سر می برد و با سرکار آمدن دولت یازدهم هم هیچ تغییری در وضعیت فعال‌سازی کارگاه‌ها رخ نداد.

 

سلیمی متذکر شد: اشتغال‌زایی در این شهرک صفر و کارگاه‌ها خاموش هستند، هم‌اکنون فقط یک کارگاه در این شهرک فعالیت می کند که آنها نیز ۴ برادر هستند و با هم کار می کنند.

 

وی درمان اصلی راه‌اندازی شهرک صنعتی را حمایت از تولید کنندگان و پرداخت تسهیلات به آنها دانست و گفت: من در این شهرک، تولیدی بلوک دارم و برای فعالیت نیاز به گردش مالی است، خریداران نقد خرید نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که تولید کننده گردش مالی نداشته باشد و ناچارا کارگاه را تعطیل می کند.

 

رئیس هیأت امنای شهرک صنعتی شهر خنداب با بیان این که هر تولید کننده حداقل پانصد میلیون تومان برای احداث کارگاه در این شهرک هزینه کرده است گفت: تولید کننده این مبلغ را در این شهرک سرمایه گذاری کرده تا اشتغال زایی برای جوانان شهر، تولید و سودآوری برای خود داشته باشد.

 

سلیمی تاکید کرد: به نظر من فعال نشدن این شهرک به ۲ عامل مهم نبود اعتبارات در دست تولیدکننده و عدم حمایت مسئولین استانی بستگی دارد، چندین بار به استانداری و فرمانداری خنداب نامه نوشتم و در جلسات متعدد مطرح کردم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ام.

 

وی گفت: شهرداری خنداب به علت این که کارگاه بلوک‌سازی در خنداب فعال نیست از اصفهان بلوک وارد می کند، این خوب نیست که در شهر تولید بلوک جدول داشته باشیم و از شهر دیگری وارد کنیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: مسئول مستقیم شهرک‌ها در استان باید فعال، دلسوز و معتقد به اصول انقلاب باشد تا شهرک‌ها فعال شوند.