جدیدترین رقم لوبیا مقاوم به کم‌آبی در کشور معرفی شد

جدیدترین رقم لوبیا در کشور در ایستگاه تحقیقاتی لوبیای شهرستان خمین به نام"غفار" بعد از 12 سال فعالیت تحقیقاتی معرفی شد و به ثبت رسید.

 

حمیدرضا دری رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این رقم جدید با محوریت و برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات لوبیای خمین و همچنین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج و با همکاری استان‌های لرستان، زنجان، چهارمحال بختیاری بعد از 12 سال پژوهش و اجرای بیش از 10 پروژه تحقیاتی، موفق به معرفی این نوع از لوبیا شدیم.

 

وی اظهار کرد: لوبیای غفار جدیدترین رقم در کشور است که دارای ویژگی‌های مهمی است که از دیگر انواع لوبیا متمایز شده است.

 

دری ادامه داد: عملکرد بالای این رقم نسبت به ارقام موجود از مهمترین ویژگی‌های آن است و همچنین به دلیل شکل بهتر ظاهری و همچنین پخت بسیار خوب از نظر تجاری نیز اهمیت بالایی دارد.

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: این محصول همچنین در برابر آفت کنه دو لکه‌ای بسیار مقاوم است.

 

وی افزود: این نوع لوبیا به گونه‌ای است که به دلیل کمبود آب، که از معضلات اساسی کشور است در برابر کم‌آبی عملکرد بالایی دارد.

 

دری ادامه داد: در صورت کشت این محصول توسط کشاورزان حدود 20 درصد افزایش تولید خواهد داشت که از نظر اقتصادی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

 

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 9 رقم جدید لوبیا در ایستگاه تحقیقاتی لوبیای خمین به ثبت رسیده است که در نوع علمی خود منحصر به فرد است.