هزینه بالای تعمیرات،درب حمام تاریخی تفرش را بست+تصاویر

از آثار تاریخی در تفرش، وجود حمام های قدیمی و عمومی است که در سالهای گذشته ۲ حمام تاریخی با مشارکت بخش خصوصی تعمیر شده و تغییر کاربری یافته اند.

 

حمام طرخوران به سفره خانه و حمام ششناو به زورخانه تبدیل شده اند.

 

یکی دیگر از حمام های تاریخی تفرش، حمام مشهد است که تاکنون تعمیری در آن انجام نشده و فضای داخلی آن در صورت عدم تعمیر، تخریب خواهد شد.

 

طبق سنگ نوشته روی بنا این حمام در سال ۱۲۷۲ هجری قمری ساخته شده و شخصی به نام آقای مشهدی آن را به همراه ۳ ساعت آب صحرا وقف کرده ولی در سالهای گذشته آب آن خشک شده است.

 

مساحت بنا ۳۹۲ متر مربع و دارای ۲ ورودی یکی از پشت بام و یکی از طریق کوچه اصلی است. 

 

راهرو، صحن اصلی، خان نشین، رختکن، کفش کن، خزینه، گرمابه و منبع آب از قسمتهای داخلی این حمام بوده که در سالهای گذشته تغییراتی در داخل این بنا انجام شده است.

 

مهدی عسگری رئیس اداره اوقاف تفرش در خصوص تعمیرات انجام شده در این بنا گفت: در سال ۸۵ تعمیراتی از سوی میراث فرهنگی در پشت بام این بنا انجام شد و در این سالها مراجعاتی به منظور اجاره ملک از سوی متقاضیان شده است.

 

عسگری افزود: بُعد میراثی بنا، اخذ مجوزهای لازم را از سوی میراث فرهنگی ایجاب می کند و هرگونه تعمیراتی باید با نظر آنها انجام شود. ولی برآورد هزینه های تعمیرات آن، بالای ۲۵۰ میلیون تومان است که پس از انجام تعمیرات، بنا به صورت اجاره در اختیار متقاضی قرار گرفته می شود.

 

وی ادامه داد: در سالهای اخیر اقداماتی نظیر لوله کشی برق و... از سوی برخی از متقاضیان انجام شده ولی به دلایلی این تعمیرات تعطیل شده است.

 

رئیس اداره اوقاف تفرش خاطر نشان کرد: در صورت مساعدتهای لازم از سوی نهادهای مسئول، این بنا می تواند با همکاری متقاضیان تعمیر شود و با تغییر کاربری، از آن استفاده بهینه شود و در غیر این صورت باید منتظر تخریب بیشتر آن بود.

تصاویر این حمام: