پاکسازی غار نخجیر از آلودگی های زیست محیطی+عکس

حمید رضا زاهدی" مسئول گروه رُفتگران طبیعت استان مرکزی با اشاره به اینکه در این برنامه پنج نفر از دوستداران طبیعت حاضر بودند در خصوص هدف از برگزاری این همایش گفت: این همایش ضمن پاکسازی محوطه بیرونی و داخلی غار در راستای فرهنگ سازی به گردشگران و عموم مردم و نهادینه کردن فرهنگ احترام به محیط زیست و طبیعت انجام شد.

 

 

 زاهدی با اشاره به اینکه در مهر ماه سال گذشته به مناسبت روز غار پاک ، اقدام به پاکسازی غار کردیم و تعداد 8 پاکت زباله از غار خارج کردیم اظهار کرد: ولی در کمتر از شش ماه امسال باز تعداد هفت پاکت دیگه انواع زباله از غار جمع آوری کردیم.

 

وی ادامه داد: این سی و یکمین برنامه رفتگران طبیعت استان مرکزی برای پاکسازی محیط های طبیعی از زباله ها بود که از این تعداد برنامه تاکنون 21 برنامه در دلیجان اجرا شده است.

 

مسئول گروه رُفتگران طبیعت استان مرکزی بیان کرد: یکی از خطراتی که شدیدا حیات غار را تهدید می کند وجود زباله هاست که میتواند منجر به رشد انواع کپک و ... شود.

 

وی افزود: گروه رُفتگران طبیعت ایران از سال 1390 تشکیل شده است و در 32 استان کشور دارای نمایندگی است و تاکنون برنامه های متعددی توسط این گروه در سراسر کشور و در مکان های دارای جاذبه گردشگری و طبیعت گردی اجرایی شده است. 

 

غار نخجیر یکی از شگفت انگیزترین غارهای دنیا است که در شهرستان دلیجان در استان مرکزی وجود دارد، این غار به لحاظ ویژگی های منحصری که دارا است امسال به عنوان پایلوت برگزاری همایش ملی روز غار پاک انتخاب شده است.

 

غارچال نخجیر در 11 کیلومتری شمال دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد که با بیش از 70 میلیون سال قدمت جزء عجایب خلقت الهی می باشد که در سال 68 هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال   ۸۱  به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

نخجیر یکی از غارهای شگفت انگیز جهان محسوب می‌شود منشورهاو اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ های مرجانی، دالان ها، دهلیزها، تراس ها و حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ است.

 

بافت های کلسیتی قندیل های مخروطی ، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده موجب شده است تا این غار به عنوان یکی از زیباترین غارهای جهان مطرح شود.

 

زیباترین تالار آن، تالار چهلستون نام دارد که با انواع چکیده و چکنده های مختلف و رنگ های خیره کننده پوشیده شده است، از دیگر تالارهای این غار می توان تالار سفره عروس, دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهل چراغ و تالار زیبائی ها را نام برد.