دستگاهی که در 30 متر به اندازه 30 هکتار علوفه تولید می کند

جمالیان، مدیر عامل و کارآفرین شرکت تولید علوفه دامی با اشاره به تولید دستگاه گفت: طرح کشت علوفه در ۳۰ مترمربع به اندازه ۳۰ هکتار زمین کشاورزی، یکی از طرح های مصوب در کمیته اقتصاد مقاومتی است، این طرح نتیجه ۴ سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی بین المللی بوده و با بومی سازی، ضمن جلوگیری از خروج ارز، قیمت تمام شده مشتری یک ششم نمونه های خارجی است.

 
وی افزود: اجرای این طرح ضمن خودکفایی و استقلال کشور در تولید غذای دام از آلودگی آبهای سطحی وزیرزمینی و همچنین از بین رفت اراضی کشاورزی و مراتع جلوگیری می کند و علوفه سالم و ارزان همیشه در اختیار کشاورز قرار می دهد.

جمالیان اظهار کرد: علوفه سالم در این دستگاه به دلیل عدم استفاده از آفت کش و سموم سالم بوده و دامهای استفاده کننده از این علوفه ضمن سلامت بیشتر و کاهشن نیاز به دارو و دامپزشک، شیر و گوشت سالمتری دارند.
 
مدیر پروژه با اشاره به اینکه تولید دستگاه تولید علوفه ضرورت صنعت کشاورزی و دامداری است، گفت: با توجه به مشکلات تهیه علوفه دامداران از جمله قیمت متنوع علوفه در فصول مختلف سال، اختلاف زیاد در کیفیت علوفه ی خریاری شده، مشکلات انبار و سیلوی علوفه و بحران کم آبی و آمار روز افزون واردات علوفه به کشور، تولید علوفه به روش آب کشت قیمت علوفه و مصرف آب را کاهش می دهد.
 
 وی با اشاره به اینکه کشور با بحران کم آبی روبه رواست، افزود: درکشور ۹۰ درصد منابع آبی برای کشاورزی استفاده می شود و استفاده ۷۰ درصد آن به دلیل عدم استفاده از علوم کشاورزی غیر صحیح و غیر اقتصادی است.
 
جمالیان با بیان مزایای این دستگاه اظهار کرد: در کشاورزی سنتی برای کشت یک کیلو جو باید ۱۴۰۰ لیتر آب مصرف شود ولی دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک با این مقدار آب ۵ هزار کیلو علوفه جو تولید می کند.
 

 

 

مدیر پروژه دستگاه تولید علوفه گفت: فعالیت های عمده شرکت آرشیدا بازرگانی است اما با توجه به تاکیدات رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی، شرک آرشیدا اقدام به تولید دستگاه تولید علوفه برای تامین علوفه تازه با هزینه کمتر کرده است.
وی افزود: این طرح در کمیته اقتصاد مقاومتی تایید شده است و بانک مهر اقتصاد ۷۰ درصد هزینه خرید دستگاه را به صورت وام به خریداران پرداخت می کند.
 

 

 

جمالیان با اشاره به قیمت دستگاه تولید علوفه گفت: قیمت این دستگاه نسبت به دستگاه های مشابه پایین تر است، دستگاه ۱۰۰ درصد بومی بوده و تحریم ها تاثیری در تولید دستگاه ندارند و کیفیت آن از مشابه خارجی بالاتر است و از ۲۵۰ کیلوگرمی تا ۶ تن هم ساخته می شود.
 
 مدیر عامل آرشیدا افزود: این دستگاه کشور را در تولید علوفه دام خودکفا می کند، سازمان ملل برای کمک به کشورهای آفریقایی این دستگاه را رایگان در اختیار کشاورز و دامدار قرار می دهد.
 
وی گفت: بسیاری از کشاورزان از نان خشک برای تغذیه دام استفاده می کنند در حالی که محصولات دامی این دام ها انسان را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهند.
 
جمالیان اظهار کرد: برخی از دامداران برای چرا  دام را ۲ الی ۳ کیلومتر و حتی بیشتر از محل نگهداری به مرتع می برند، تمام انرژی تغذیه علوفه تازه از مرتع در مسیر برگشت دام به دامداری می سوزد، در حالی که اگر این علوفه تازه در محل نگهداری دام به دامها داده شود، بازده سرمایه گذاری را بالا می برد.
 
مدیر عامل آرشیدا بیان کرد: روزانه ۴۰ هکتار از مراتع و جنگل ها به علت مدیریت ناصحیح و چرای بی رویه دام تخریب می شود و استفاده از این دستگاه از تخریب مراتع و جنگل ها هم جلوگیری می کند.
 
وی افزود: بهر‎ه‎گیری از تکنیک های نوین در دامداری و کشاورزی راندمان کمی و کیفی این صنعت را افزایش می دهد و در ترغیب و تشویق نسل جوان برای روی آوری به این صنعت موثر است.
 
وی با اشاره به اینکه دوره تولید علوفه در این دستگاه ۶ روز است، گفت: در این سیستم بذر در محیطی که دما، رطوبت و نور به صورت اتوماتیک از طریق سامانه برنامه ریزی شده، پرورش داده می شود و اعمال کنترل بر مقدار دفعات و کیفیت آبیاری طی یک پروسه دقیق صورت می گیرد.
 

 

 

 

 

 

جمالیان گفت: پیشرفت کشاورزی و صنایع وابسته به آن، می تواند باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، اشتغال زایی، ارز آوری و همچنین خودکفایی کشور در واردات محصولات کشاورزی و دامی شود.

مدیر عامل آرشیدا افزود: در وجود شرایط تحریم کشور ما در زمینه ی تکنولوژی رشد خوبی داشته است و جوانان ایرانی با کمترین امکانات به تکنولوژی دست پیدا کردند، در اقتصاد مقاومتی هر کس باید با کمترین مقاومت برای خودش شغل ایجاد کند، در حقیقت با یک اقتصاد درون سازمانی می توان مباحث اقتصادی را حل کرد.

وی خاطر نشان کرد: در داخل کشور این ظرفیت و توانمندی وجود دارد تا بتوانیم بیش از هر زمان دیگر مسیر پیشرفت و توسعه را با تکیه بر خودباوری و استقلال تمام عیار فراهم کنیم و پایه تحقق اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودباوری داخلی است.