ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک از وجوه مختلف دارای مزیت و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سطح گسترده ی آن است، اول اینکه کارگاه های کوچک جهت راه اندازی به سرمایه ی زیادی احتیاج ندارد، دوم اینکه برای شروع فعالیت کارگاه های کوچک نیازی نیست تا بیرون از شهر باشید و برخی از همین کارگاه ها را می شود تا در سطح شهر و حتی داخل منازل مسکونی هم راه اندازی کرد.

نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، استفاده از تمام ظرفیت های موجود کشور را برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را ضروری کرده است، و یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کارگاه های خانگی و رونق تولید است.

یکی از شغل هایی که در چند سال اخیر در شهرستان کمیجان و بخصوص در شهر میلاجرد رونق گرفته، شغل خیاطی است به صورتی که از هر چند قدم میتوان یک کارگاه خیاطی را در این شهر مشاهده کرد که در داخل آن چندین جوان ونوجوان مشغول کار هستند.

جواد اتابکی بخشدار میلاجرد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بخش میلاجرد در سالهای گذشته به دلیل برداشت های غیر مجاز و بی رویه از منابع زیر زمینی با بحران کم آبی مواجه است و با توجه به اینکه شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری بوده، به دلیل کمبود آب بیشتر کشاورزان بیکار شده اند.

اتابکی افزود: در شهر میلاجرد افراد بسیاری هستند که با سرمایه ای اندک توانسته اند کارگاه های خیاطی کوچکی راه اندازی کرده و چندین نفر را در آن مشغول به کارکنند، که این واحدها نمونه ای از چندین واحد مختلف است.

بخشدار میلاجرد خاطرنشان کرد: با ایجاد کارگاه های کوچک و اجرای پروژه های زودبازده در روستاهاست که علاوه بر ایجاد اشتغال، تاثیر بسزایی در ماندگاری جمعیت در روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد.

علی حیدری شهردار میلاجرد در این باره به خبرنگار ما گفت: میلاجرد می تواند به یکی از قطب های خیاطی کشور تبدیل شود.

وی افزود: وضع درآمدی مردم این شهر زیاد خوب نیست و آثار کشاورزی هم کم شده است، اما با توجه به روی آوری زنان و مردان میلاجردی به حرفه خیاطی این شغل می تواند با کمک مسئولین امر در امرار معاش مردم تاثیرگذار بوده و با توجه به علاقه بیش از نیمی از زنان این شهر به خیاطی می توان میلاجرد را به قطب خیاطی کشور تبدیل کرد.

یکی از مسئولین کارگاه خیاطی شهر میلاجرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تقریبا از پنج سال پیش کارگاه های خیاطی در میلاجرد شروع به کار کرده اند و این کارگاه ها باعث بازگشت بسیاری از جوانانی که در شهر های دیگر از جمله تهران مشغول خیاطی بودند؛ به میلاجرد شده است که این جوانان با ایجاد کارگاه های کوچک و بزرگ باعث ایجاد اشتغال برای چندین نفر دیگر هم شده اند.

وی در خصوص نحوه و مراحل دوخت کارها ابراز داشت: پارچه های برش خورده با انتقال از مراکزی از تهران در کارگاه های سطح شهر پخش میشود و پس از مراحل دوخت و تکمیل شدن دوباره به تهران منتقل میگردد تا در بازارهای روز به فروش برسد.

مسئول کارگاه دیگری گفت: در شهر میلاجرد انواع مانتو، چادر، پیراهن، کت و شلوار و حتی چادر های مسافرتی دوخته میشود.

وی افزود: برخی از کارگاه ها که  امکان تکمیل روند کار در آنها وجود ندارد یا به دلیل حجم انبوه کارها، مراحل پایانی کار مثل دکمه دوزی و اتو کاری را به خانه ها منتقل میکنند که این کار هم باعث اشتغال بسیاری از بانوان در منازل خودشان گردیده است.

مسئول کارگاه خیاطی دیگری هم به مشکلات این کارگاه ها اشاره کرد و گفت: برای انتقال پارچه های برش خورده از تهران به میلاجرد باید هزینه زیادی پرداخت کنیم که اگر مراکزی در شهر برای برش پارچه ها توسط مسئولین در نظر گرفته شود و مراحل برش پارچه ها در خود شهر صورت گیرد میتواند باعث کاهش هزینه ها و رونق هرچه بیشتر خیاطی و ایجاد شغل انبوه در این منطقه شود.

وی همچنین گفت: اخیرا به دلیل سیاستهای اعمال شده در خصوص حجاب، چند هفته ای است که بازار کار راکد بوده و برش های مانتو دریافت نمیشود که با تماس های متعدد با تهران با این جواب مواجه میشویم که مانتو کاران در سردرگمی برای مدل های جدید هستند.

شهر میلاجرد در غرب استان مرکزی و در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک واقع شده است.